WEKO3
アイテム
電子計算機演習の成績に影響を与える学生の諸因子について (教育データによる解析事例)
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54872
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/548721f161f28-144f-489e-8d75-205017cc1fa7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1989 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1989-11-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 電子計算機演習の成績に影響を与える学生の諸因子について (教育データによる解析事例) | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The Study of Effective Factors on Computer Programming Exercise (The Case Study of Educational Results) | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京理科大学工学部経営工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京理科大学工学部経営工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Management Science, Faculty of Engineering, Sience University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Management Science, Faculty of Engineering, Sience University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
岡田, 幸子
菅野文友
× 岡田, 幸子 菅野文友
|
|||||||
著者名(英) |
Sachiko, Okada
Ayatomo, Kanno
× Sachiko, Okada Ayatomo, Kanno
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本学工学部経営工学科におけるコンピュータ教育のうち、2年次で履修するFORTRAN言語による電子計算機演習IIの成績評価を対象とし、それに影響を与える諸因子の関連性について、解析した。諸因子としては、1年次の一般教養科目に注目した。それらの成績評価に電子計算機演習IIの成績評価を加えた教育データを適用した。各教科間の相互関係を明瞭に把握するために、主成分分析で解析を試み、データの解釈を行なった。結果として、「総合能力」因子、「語学適正能力一化学的能力」因子、「数式解法能力一記号操作能力」因子の3つの能力因子を得た。また、これらの抽出した3つの能力因子それぞれについて、電算機演習IIの成績評価の優劣による差異が見られるかどうかを、分散分析法で解析した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper describes various effective factors on a result of FORTRAN programming excercise in one class of our university. The factors are four subjects such as ; mathmatics, physics, chemistry and English. These educational results including FORTRAN programming excercise were studied using the principal component analys is (PCA). As a result, three ability factors ("synthetic ability", "linguistic-chemical ability" and "solving numerical formula-coding abi11ty") were taken out. This paper shows two abilities out of these three give their significancy at the 1% and 5% level toword the result of FORTRAN programming excercise. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 1989, 号 92(1989-CE-008), p. 1-8, 発行日 1989-11-09 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |