@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054872, author = {岡田, 幸子 and 菅野文友 and Sachiko, Okada and Ayatomo, Kanno}, issue = {92(1989-CE-008)}, month = {Nov}, note = {本学工学部経営工学科におけるコンピュータ教育のうち、2年次で履修するFORTRAN言語による電子計算機演習IIの成績評価を対象とし、それに影響を与える諸因子の関連性について、解析した。諸因子としては、1年次の一般教養科目に注目した。それらの成績評価に電子計算機演習IIの成績評価を加えた教育データを適用した。各教科間の相互関係を明瞭に把握するために、主成分分析で解析を試み、データの解釈を行なった。結果として、「総合能力」因子、「語学適正能力一化学的能力」因子、「数式解法能力一記号操作能力」因子の3つの能力因子を得た。また、これらの抽出した3つの能力因子それぞれについて、電算機演習IIの成績評価の優劣による差異が見られるかどうかを、分散分析法で解析した。, This paper describes various effective factors on a result of FORTRAN programming excercise in one class of our university. The factors are four subjects such as ; mathmatics, physics, chemistry and English. These educational results including FORTRAN programming excercise were studied using the principal component analys is (PCA). As a result, three ability factors ("synthetic ability", "linguistic-chemical ability" and "solving numerical formula-coding abi11ty") were taken out. This paper shows two abilities out of these three give their significancy at the 1% and 5% level toword the result of FORTRAN programming excercise.}, title = {電子計算機演習の成績に影響を与える学生の諸因子について (教育データによる解析事例)}, year = {1989} }