Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2025-01-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
東北大学における生成AIの実践的活用 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Practical Application of Generative AI at Tohoku University |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集号投稿論文] 生成AI, DX, マルチモーダル, チャットボット, RAG |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
国立大学法人東北大学 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社MAKOTO Prime |
著者所属 |
|
|
|
株式会社MAKOTO Prime |
著者所属 |
|
|
|
国立大学法人東北大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
MAKOTO Prime Inc. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
MAKOTO Prime Inc. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tohoku University |
著者名 |
鈴木, 翔太
竹井, 智宏
直場, 俊樹
藤本, 一之
|
著者名(英) |
Shota, Suzuki
Tomohiro, Takei
Toshiki, Neba
Kazuyuki, Fujimoto
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
新型コロナウイルス感染症を契機に東北大学はDX推進プロジェクトを開始し,AIを活用した業務効率化を推進してきた.その一環として,多言語対応チャットボットやAI契約審査プラットフォームなどの導入を行ってきたが,生成AIによって,学内業務の効率化がさらに促進された.生成AIチャットボットの導入や,議事録作成システムの内製,研修の実施など生成AIの利活用により大学業務の効率化と高度化を図ってきた.本稿では,生成AIの実践的活用を通して得られた生成AIの活用の利点や活用に際し考慮すべき点について,その成果を報告する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The COVID-19 pandemic prompted our university to initiate a DX Promotion Project, advancing operational efficiency through AI. This included implementing a multilingual chatbot and an AI contract review platform, and generative AI further promoted efficiency in internal university operations. The introduction of a generative AI chatbot, development of an internal minutes creation tool, and the implementation of training sessions have enhanced efficiency and sophistication in university operations through the utilization of generative AI. This paper reports on the benefits of generative AI applications and the considerations for its use, as revealed through its practical application. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12894091 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)
巻 6,
号 1,
p. 34-43,
発行日 2025-01-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2435-6484 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |