WEKO3
アイテム
運動時学習支援システムに向けて:身体安定度が学習効果に与える影響
https://doi.org/10.20729/00239902
https://doi.org/10.20729/002399025b53bfa8-9e4c-46e4-bbd6-ac159ecd4ab9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年10月15日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, 論文誌:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | Journal(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 運動時学習支援システムに向けて:身体安定度が学習効果に与える影響 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Towards a Learning Support System on x-Learning: Influence of Physical Stability on Learning Efficiency | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | [一般論文] x-Learning,学習支援システム,人間工学,身体安定度 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20729/00239902 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
福井大学大学院工学研究科 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
福井大学大学院工学研究科/現在,株式会社日立社会情報サービス | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Graduate School of Engineering, University of Fukui | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Graduate School of Engineering, University of Fukui / Presently with Hitachi Social Information Services, Ltd. | ||||||||||
著者名 |
長谷川, 達人
× 長谷川, 達人
× 水野, 大祐
|
|||||||||
著者名(英) |
Tatsuhito, Hasegawa
× Tatsuhito, Hasegawa
× Daisuke, Mizuno
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 人間工学分野では,運動中や運動前後に学習活動を行うことによって,学習効果が向上することが示されている.我々は,効率的な学習を提供するための運動中学習(eXercise Learning; x-Learning)を支援するシステム開発を目指している.しかし,x-Learningの効果は文献によって結論が異なることもあり,未解明な点も多い.そこで本研究では,効果が異なる要因は運動種別,特に,身体安定度の違いにあると仮説を立て,x-Learningに適した運動種別を明らかにする.x-Learningの推進に向けた人間工学的知見を明らかにすることを目的とする.予備実験として,身体安定度を6軸慣性センサにより定量的に評価した結果,着座,歩行,自転車,バランスボールを運動種目と決定した.本実験として,各運動種目でストループ課題と英単語暗記学習課題を行う実験を行った.実験の結果,有意差こそ確認できなかったものの,身体安定度が学習効果に影響を与える可能性を示した. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Ergonomics research has demonstrated that learning activities performed during or around physical exercise can enhance learning outcomes. Our goal is to develop a system that supports eXercise Learning (x-Learning) to provide efficient learning experiences. However, the effectiveness of x-Learning remains inconclusive in the literature, with many aspects still unexplored. This study hypothesizes that the differing effects of x-Learning may be attributed to the type of physical activity, particularly the differences in body stability, and aims to identify which types of physical activities are most suitable for x-Learning. The objective is to elucidate ergonomic insights that can facilitate x-Learning. In a preliminary experiment, we quantitatively assessed body stability using a 6-axis inertial sensor and chose sitting, treadmill, cycle ergometer, and balance ball as the exercises for our experiments. The main experiment involved performing a Stroop task and an English vocabulary memorization task during each exercise. While no significant differences were observed, the results suggest that body stability may influence learning outcomes. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 65, 号 10, p. 1564-1575, 発行日 2024-10-15 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1882-7764 | |||||||||
公開者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |