ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.65
  3. No.10

運動時学習支援システムに向けて:身体安定度が学習効果に与える影響

https://doi.org/10.20729/00239902
https://doi.org/10.20729/00239902
5b53bfa8-9e4c-46e4-bbd6-ac159ecd4ab9
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6510014.pdf IPSJ-JNL6510014.pdf (5.1 MB)
 2026年10月15日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, 論文誌:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Journal(1)
公開日 2024-10-15
タイトル
タイトル 運動時学習支援システムに向けて:身体安定度が学習効果に与える影響
タイトル
言語 en
タイトル Towards a Learning Support System on x-Learning: Influence of Physical Stability on Learning Efficiency
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文] x-Learning,学習支援システム,人間工学,身体安定度
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00239902
ID登録タイプ JaLC
著者所属
福井大学大学院工学研究科
著者所属
福井大学大学院工学研究科/現在,株式会社日立社会情報サービス
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, University of Fukui
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, University of Fukui / Presently with Hitachi Social Information Services, Ltd.
著者名 長谷川, 達人

× 長谷川, 達人

長谷川, 達人

Search repository
水野, 大祐

× 水野, 大祐

水野, 大祐

Search repository
著者名(英) Tatsuhito, Hasegawa

× Tatsuhito, Hasegawa

en Tatsuhito, Hasegawa

Search repository
Daisuke, Mizuno

× Daisuke, Mizuno

en Daisuke, Mizuno

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 人間工学分野では,運動中や運動前後に学習活動を行うことによって,学習効果が向上することが示されている.我々は,効率的な学習を提供するための運動中学習(eXercise Learning; x-Learning)を支援するシステム開発を目指している.しかし,x-Learningの効果は文献によって結論が異なることもあり,未解明な点も多い.そこで本研究では,効果が異なる要因は運動種別,特に,身体安定度の違いにあると仮説を立て,x-Learningに適した運動種別を明らかにする.x-Learningの推進に向けた人間工学的知見を明らかにすることを目的とする.予備実験として,身体安定度を6軸慣性センサにより定量的に評価した結果,着座,歩行,自転車,バランスボールを運動種目と決定した.本実験として,各運動種目でストループ課題と英単語暗記学習課題を行う実験を行った.実験の結果,有意差こそ確認できなかったものの,身体安定度が学習効果に影響を与える可能性を示した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Ergonomics research has demonstrated that learning activities performed during or around physical exercise can enhance learning outcomes. Our goal is to develop a system that supports eXercise Learning (x-Learning) to provide efficient learning experiences. However, the effectiveness of x-Learning remains inconclusive in the literature, with many aspects still unexplored. This study hypothesizes that the differing effects of x-Learning may be attributed to the type of physical activity, particularly the differences in body stability, and aims to identify which types of physical activities are most suitable for x-Learning. The objective is to elucidate ergonomic insights that can facilitate x-Learning. In a preliminary experiment, we quantitatively assessed body stability using a 6-axis inertial sensor and chose sitting, treadmill, cycle ergometer, and balance ball as the exercises for our experiments. The main experiment involved performing a Stroop task and an English vocabulary memorization task during each exercise. While no significant differences were observed, the results suggest that body stability may influence learning outcomes.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 65, 号 10, p. 1564-1575, 発行日 2024-10-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
公開者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:04:58.354354
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3