ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2024

非情報専攻学生の情報リテラシー科目における問題解決の計算機モデル構築による学習の予備的検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237870
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237870
25932699-7eda-47e2-b371-ec31c5dd7a0f
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2024019.pdf IPSJ-SSS2024019.pdf (440.9 kB)
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2024-08-03
タイトル
タイトル 非情報専攻学生の情報リテラシー科目における問題解決の計算機モデル構築による学習の予備的検討
タイトル
言語 en
タイトル Preliminary study on learning through construction of computational models of problem solving in an information literacy course for undergraduates not majoring in informatics
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 情報リテラシー教育,問題解決,計算機モデル
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
帝京大学
著者所属
名古屋大学
著者所属(英)
en
Teikyo University
著者所属(英)
en
Nagoya Uniersity
著者名 小島, 一晃

× 小島, 一晃

小島, 一晃

Search repository
三輪, 和久

× 三輪, 和久

三輪, 和久

Search repository
著者名(英) Kojima, Kazuaki

× Kojima, Kazuaki

en Kojima, Kazuaki

Search repository
Miwa, Kazuhisa

× Miwa, Kazuhisa

en Miwa, Kazuhisa

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年の一般情報教育では情報科学も含めて誰もが広範な分野を学ぶにようになっており,AI の活用のためのリテラシーを育成する取り組みも進められている.人が AI と相互作用することを前提とした問題解決に対しては,AI の理解に加えて,問題解決における人間の知や役割への理解も必要と考えられる.本研究では情報を専攻しない学生を対象に,人間の問題解決の性質についての理解を深める方法と教材を検討した.学習の方法には,プロダクションシステムによる計算機モデルの構築を採用した.情報リテラシーの授業において問題解決のモデル化の基本を学ぶ教材に受講生を従事させたところ,問題表現やプロダクションシステムについて不慣れであることが原因と見られる失敗が観察され,初学者への足場がけの改善の必要性が確認された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Recent general information education has involved everyone in learning a broad range of fields including information science. It has also started attempts to promote literacy to use AI. In problem solving where people are supposed to interact with AI, it is regarded as essential to understand human intelligence and roles as well as understanding AI. This study examined an activity and materials for undergraduates not majoring in informatics to enhance their understanding of the nature of human problem solving. Construction of computational models in a production system was adopted as the learning activity. We engaged students in an information literacy course in learning materials to master basics on modelling of problem solving, then observed failures that may have been caused because they were unfamiliar with problem representation and the production system. It confirms the need for improvement of scaffolding for novice learners.
書誌情報 情報教育シンポジウム論文集

巻 2024, p. 140-145, 発行日 2024-08-03
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:38:48.589553
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3