ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2022

他者に共謀を持ち掛けるための麻雀におけるモンテカルロ法プレイヤ

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/221995
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/221995
7d67f7f4-2d50-4e5b-bf8d-988221e44d28
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2022012.pdf IPSJ-GPWS2022012.pdf (2.0 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2022-11-04
タイトル
タイトル 他者に共謀を持ち掛けるための麻雀におけるモンテカルロ法プレイヤ
タイトル
言語 en
タイトル Artificial Player for Colluding with other players with Monte Carlo method in Mahjong game
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ゲーム情報学
キーワード
主題Scheme Other
主題 不完全情報ゲーム
キーワード
主題Scheme Other
主題 麻雀
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
佐世保工業高等専門学校 専攻科 複合工学専攻
著者所属(英)
en
National Institute of Technology, Sasebo College
著者名 髙田, 康介

× 髙田, 康介

髙田, 康介

Search repository
佐藤, 直之

× 佐藤, 直之

佐藤, 直之

Search repository
著者名(英) KOSUKE, TAKADA

× KOSUKE, TAKADA

en KOSUKE, TAKADA

Search repository
NAOYUKI, SATO

× NAOYUKI, SATO

en NAOYUKI, SATO

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 さまざまなゲームで強いコンピュータプレイヤが活躍するようになったが,人間プレイヤとのコミュニケーションには努力の余地が まだまだ大きいと考える. 本研究では,そうした努力ができる課題の中で,プレイヤ同士の共謀に着目した.麻雀のような多人数のゲームでは,人間プレイヤは言葉や身振りを介さずに,ゲーム内の行動のみで複数のプレイヤが共謀してゲームを進めることもある. 本研究では,こうした行動をコンピュータプレイヤに実現させるために,「各プレイヤの目線から認識される捨て牌の危険度リスト」をまじえたモンテカルロ法を提案した.この手法では,他プレイヤから見えるゲーム局面を考慮することで,「 1人で戦うよりもこちらと協力した方が得になる」という情報認識を他プレイヤに促して,協力を期待した行動選択を行うことを狙う単純な課題局面において提案手法プレイヤに着手生成を 3回させたところ,その全てにおいて,こちらが意図する「他者との共謀を期待した着手」を行う事を確認できた
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Competitive computer game players have been developed in various game genres, though, there is a lot of room for developing techniques for computer players which can communicate with human players. This research focuses on collusion by nonverbal communication among game players. In three or more player games (e.g. mahjong,) sometimes, players collide with another player by nonverbal communication (only actions in the game are used). Thus, this paper proposed a method for computer mahjong player to collide with other players. Computer players with this method, assign a "risk values" for each mahjong tile, the value means how many points a player will lose when he/she trashes the tile. An experiment was conducted to confirm the method works correctly. The proposed method player succeeded to make moves with "colliding with other players."
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2022論文集

巻 2022, p. 74-80, 発行日 2022-11-04
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 13:55:06.454597
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3