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  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2006

棋譜情報からの手筋自動抽出とその利用

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97619
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97619
56d76be3-0ae0-4852-a87a-f5795cf1f3aa
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2006003.pdf IPSJ-GPWS2006003.pdf (739.1 kB)
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2006-11-10
タイトル
タイトル 棋譜情報からの手筋自動抽出とその利用
タイトル
言語 en
タイトル Automatic Extraction and Using of Technical Moves from Game Records
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
北陸先端科学技術大学大学院
著者所属
北陸先端科学技術大学大学院
著者所属
北陸先端科学技術大学大学院
著者所属(英)
en
Japan Advanced Institute of Science and Technology
著者所属(英)
en
Japan Advanced Institute of Science and Technology
著者所属(英)
en
Japan Advanced Institute of Science and Technology
著者名 村田, 朋紀 橋本, 剛 長嶋, 淳

× 村田, 朋紀 橋本, 剛 長嶋, 淳

村田, 朋紀
橋本, 剛
長嶋, 淳

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著者名(英) Murata, Tomoki Hashimoto, Tsuyoshi Nagashima, Jun

× Murata, Tomoki Hashimoto, Tsuyoshi Nagashima, Jun

en Murata, Tomoki
Hashimoto, Tsuyoshi
Nagashima, Jun

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 ゲーム木探索において,何らかの枝刈りを行う場合,一時的に損をするが後で良くなる手筋を読むことは困難である.本研究では有効な手筋を少ない計算量で導き出し,有効な手順を深く探索させることを目的とする.そのために手筋を自動で収集・登録し,数手一組として探索に用いるためのフレームワークが必要である.本稿では部分局面パターンにn-gram統計を使用し,棋譜データベースから手筋を自動で抽出する手法を提案する.この手法により大量の棋譜から局面に対し有効な手筋データのみを獲得することに成功した.また,獲得した手筋データを探索に用いる手法を提案し,性能評価を行った結果,探索性能の大幅な向上に成功した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In searching game tree, it is difficult for computer program to search technical moves which gain after losing. This paper aim deriving effective technical moves in each position with low calculation cost. We need frame work to get technical moves automatically for using in searching game tree. We propose automatic extraction of technical moves from game records by n-gram model in response to partly position pattern. We succeed in getting effective technical moves in each position without noise. Moreover, we propose a new algorithm using these technical moves in searching game tree. We test this algorithm and its results indicate significant improvement of searching performance.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2006論文集

巻 2006, p. 17-24, 発行日 2006-11-10
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-21 12:47:20.870209
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