WEKO3
アイテム
棋譜情報からの手筋自動抽出とその利用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/97619
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9761956d76be3-0ae0-4852-a87a-f5795cf1f3aa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2006-11-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 棋譜情報からの手筋自動抽出とその利用 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Automatic Extraction and Using of Technical Moves from Game Records | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学大学院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者名 |
村田, 朋紀
× 村田, 朋紀
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著者名(英) |
Murata, Tomoki
× Murata, Tomoki
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ゲーム木探索において,何らかの枝刈りを行う場合,一時的に損をするが後で良くなる手筋を読むことは困難である.本研究では有効な手筋を少ない計算量で導き出し,有効な手順を深く探索させることを目的とする.そのために手筋を自動で収集・登録し,数手一組として探索に用いるためのフレームワークが必要である.本稿では部分局面パターンにn-gram統計を使用し,棋譜データベースから手筋を自動で抽出する手法を提案する.この手法により大量の棋譜から局面に対し有効な手筋データのみを獲得することに成功した.また,獲得した手筋データを探索に用いる手法を提案し,性能評価を行った結果,探索性能の大幅な向上に成功した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In searching game tree, it is difficult for computer program to search technical moves which gain after losing. This paper aim deriving effective technical moves in each position with low calculation cost. We need frame work to get technical moves automatically for using in searching game tree. We propose automatic extraction of technical moves from game records by n-gram model in response to partly position pattern. We succeed in getting effective technical moves in each position without noise. Moreover, we propose a new algorithm using these technical moves in searching game tree. We test this algorithm and its results indicate significant improvement of searching performance. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2006論文集 巻 2006, p. 17-24, 発行日 2006-11-10 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |