@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00097619, author = {村田, 朋紀 and 橋本, 剛 and 長嶋, 淳 and Murata, Tomoki and Hashimoto, Tsuyoshi and Nagashima, Jun}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2006論文集}, month = {Nov}, note = {ゲーム木探索において,何らかの枝刈りを行う場合,一時的に損をするが後で良くなる手筋を読むことは困難である.本研究では有効な手筋を少ない計算量で導き出し,有効な手順を深く探索させることを目的とする.そのために手筋を自動で収集・登録し,数手一組として探索に用いるためのフレームワークが必要である.本稿では部分局面パターンにn-gram統計を使用し,棋譜データベースから手筋を自動で抽出する手法を提案する.この手法により大量の棋譜から局面に対し有効な手筋データのみを獲得することに成功した.また,獲得した手筋データを探索に用いる手法を提案し,性能評価を行った結果,探索性能の大幅な向上に成功した., In searching game tree, it is difficult for computer program to search technical moves which gain after losing. This paper aim deriving effective technical moves in each position with low calculation cost. We need frame work to get technical moves automatically for using in searching game tree. We propose automatic extraction of technical moves from game records by n-gram model in response to partly position pattern. We succeed in getting effective technical moves in each position without noise. Moreover, we propose a new algorithm using these technical moves in searching game tree. We test this algorithm and its results indicate significant improvement of searching performance.}, pages = {17--24}, publisher = {情報処理学会}, title = {棋譜情報からの手筋自動抽出とその利用}, volume = {2006}, year = {2006} }