WEKO3
アイテム
発想力向上の取り組みと分析―IS人材の基礎力育成に向けて―
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73191
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73191fb0c02f7-62e6-4136-abff-1bd2638618dd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-03-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 発想力向上の取り組みと分析―IS人材の基礎力育成に向けて― | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Analysis and Rearing of Creative Thinking Ability Through Word Association ―As Basic Ability of the IS Engineer― | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院高等部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
情報処理学会フェロー | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京工業大学社会理工学研究科人間行動システム | ||||||||
著者所属 | ||||||||
大阪大学大学院基礎工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院高等部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
関西学院高等部 | ||||||||
著者名 |
丹羽, 時彦
神沼靖子
松田, 稔樹
雄山, 真弓
中永睦子
安田, 貢一
× 丹羽, 時彦 神沼靖子 松田, 稔樹 雄山, 真弓 中永睦子 安田, 貢一
|
|||||||
著者名(英) |
T., Niwa
Y., Kaminuma
T., Matsuda
M., Oyama
M., Nakae
K., Yasuda
× T., Niwa Y., Kaminuma T., Matsuda M., Oyama M., Nakae K., Yasuda
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 若者の情報産業離れが問題になっている一方で,情報システム(IS)開発者に必要な潜在的な能力の向上が重要な課題であると考えている.本研究では,「言葉」と「言葉」を関連付ける能力を発想力(連想・連鎖・逆行・分析の4つの能力)と定義し,「この能力が学習者にどのような効果を与えているのか検証する」ため,情報系科目の授業に,数分間のトレーニングを繰り返し測定した.ここでは,教科「情報B」における取組事例とその分析結果(主成分分析による客観的な評価,及び,生徒の思考の変化による主観的な評価)について報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Studies have revealed an interesting new concern in which young students are avoiding careers related to information systems (IS), careers which require a large amount of independent and creative thinking. It is suggested that one possible approach to increasing interest in such careers is training the latent ability of creative reasoning and independent thought in potential students. In the following study, a term coined as “idea ability“ was created, the ability to imagine and produce related words from hearing just one, the ability of word association, linkage, reverse thought and analysis. The study tries to verify the effect of this ability on the learner. A short word association exercise was repeatedly measured on studies in an IS class. Results and evaluation of “Information B” are reported. Statistical results of a principal component analysis and results of subjective student evaluations are included. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11253943 | |||||||
書誌情報 |
研究報告情報システムと社会環境(IS) 巻 2011-IS-115, 号 14, p. 1-8, 発行日 2011-03-07 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |