WEKO3
アイテム
対面での応答を重視した英語学習活動と発話収録装置の試作と試用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54243
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/5424344934ac1-c4d3-4a3c-af1b-c803b85fb3c8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-06-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 対面での応答を重視した英語学習活動と発話収録装置の試作と試用 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Face-to-face Oral Interaction Practice and Multi-track Audio Hard-disk Recorder | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学法学学術院教授・情報教育研究所所長 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学助教授 早稲田大学情報教育研究所客員研究員 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学MNC専任講師・情報教育研究所客員研究員 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学教育総合学術院助教授・情報教育研究所研究員 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学メディアネットワークセンター特別研究員 東通産業株式会社 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Professor at School of Law & Director at Institute for DECODE Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Associate Professor at Tokyo University of Agriculture and Technology,Visiting Researcher at Institute for DECODE Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Assistant Professor at MNC & Researcher at Institute for DECODE Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Associate Professor at School of Education & Researcher at Institute for DECODE Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Research Fellow at Media Network Center Waseda University,Totsusangyo Corporation | ||||||||
著者名 |
原田, 康也
× 原田, 康也
|
|||||||
著者名(英) |
Yasunari, HARADA
× Yasunari, HARADA
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 大学における英語教育において、自己表現能力と対人折衝能力の涵養が求められることに多言は要さない。第一著者は、『足場かけ』として、名刺サイズのカードに印刷した質問文を読み上げる質問者と、カードを見ることなく質問を聞いて応答する回答者と、時間配分を確認するタイムキーパーの三者の役割交代に基づく対面での口頭練習を提案した。一方、英語学習者の作文を集めたコーパスや発話を文字起こししたテキスト・コーパスなどの公開とこれらに基づく研究が活性化しているが、学習者の発話音声コーパスも求められている。本発表では授業における学生の発話を無圧縮でデジタル収録することを目的としてマルチトラック・ハードディスク・レコーダを中心に試作した装置の試用経験について報告し、その可能性を検討する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The first author previously proposed an oral interaction practice format in a face-to-face small group environment in which one of a group of three students will be designated as the questioner, who reads aloud a question typed on a name-card size sheet of paper, another as the respondent, who answers the question without looking at the card, and the third as the time-keeper, who scores the response along with the questioner. Students in an English class will form groups of three and change their roles after one question is answered and the response scored in a review sheet. This practice, together with essay writing and peer review process, has proved to be fairly effective in improving students’ communicative skills in English and otherwise. In this presentation, we discuss design and use of multi-track audio hard-disk recorder for digitally recording students’ oral interactions and how introduction of such recorder, along with video cameras change students’ performances in those practices. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2005, 号 62(2005-CE-080), p. 25-32, 発行日 2005-06-18 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |