@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00054243, author = {原田, 康也 and 辰己, 丈夫 and 前野, 譲二 and 楠元, 範明 and 鈴木, 陽一郎 and Yasunari, HARADA and Takeo, TATSUMI and Joji, MAENO and Noriaki, KUSUMOTO and Yoichiro, SUZUKI}, issue = {62(2005-CE-080)}, month = {Jun}, note = {大学における英語教育において、自己表現能力と対人折衝能力の涵養が求められることに多言は要さない。第一著者は、『足場かけ』として、名刺サイズのカードに印刷した質問文を読み上げる質問者と、カードを見ることなく質問を聞いて応答する回答者と、時間配分を確認するタイムキーパーの三者の役割交代に基づく対面での口頭練習を提案した。一方、英語学習者の作文を集めたコーパスや発話を文字起こししたテキスト・コーパスなどの公開とこれらに基づく研究が活性化しているが、学習者の発話音声コーパスも求められている。本発表では授業における学生の発話を無圧縮でデジタル収録することを目的としてマルチトラック・ハードディスク・レコーダを中心に試作した装置の試用経験について報告し、その可能性を検討する。, The first author previously proposed an oral interaction practice format in a face-to-face small group environment in which one of a group of three students will be designated as the questioner, who reads aloud a question typed on a name-card size sheet of paper, another as the respondent, who answers the question without looking at the card, and the third as the time-keeper, who scores the response along with the questioner. Students in an English class will form groups of three and change their roles after one question is answered and the response scored in a review sheet. This practice, together with essay writing and peer review process, has proved to be fairly effective in improving students’ communicative skills in English and otherwise. In this presentation, we discuss design and use of multi-track audio hard-disk recorder for digitally recording students’ oral interactions and how introduction of such recorder, along with video cameras change students’ performances in those practices.}, title = {対面での応答を重視した英語学習活動と発話収録装置の試作と試用}, year = {2005} }