WEKO3
アイテム
Musex:博物館におけるPDAを用いた学習支援システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/36914
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/369144345c3ff-b073-4b1e-9ef4-0868f087000a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2002-11-23 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Musex:博物館におけるPDAを用いた学習支援システム | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Musex : System for supporting children's learning in a museum with PDAs | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学工学部電子情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
多摩美術大学美術学部情報デザイン学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
多摩美術大学美術学部情報デザイン学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院新領域創成科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
多摩美術大学美術学部情報デザイン学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information and Communication Engineering, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Design, Tama Art University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Design, Tama Art University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Frontier Sciences, University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Design, Tama Art University | ||||||||
著者名 |
矢谷, 浩司
大沼, 真弓
服部, 亜珠沙
杉本, 雅則
楠, 房子
× 矢谷, 浩司 大沼, 真弓 服部, 亜珠沙 杉本, 雅則 楠, 房子
|
|||||||
著者名(英) |
Koji, Yatani
Mayumi, Onuma
Azusa, Hattori
Masanori, Sugimoto
Fusako, Kusunoki
× Koji, Yatani Mayumi, Onuma Azusa, Hattori Masanori, Sugimoto Fusako, Kusunoki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 学校などのような教育の場において、コンピュータを利用することが重要視されている。特に、パーソナルコンピュータよりも安価、持ち運びが可能、十分な性能を兼ね備えている等々の利点により、ハンドヘルデバイスを利用するシステムに注目が集まっている。また、来春の学習指導要領の改定により始まる「総合学習」に対応した教育システムの構築が求められている。本研究では、以上の要素を組みあわせ、「総合学習」の場として今後注目される博物館において、PDAを用いた学習支援システムの構築を行った。さらに構築したシステムを実際に博物館にて運用し、本システムがどの程度子ども達に受け入れられるか、また、本システムの教育的効果について検討した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Using handhead devices in educational environments has begun to be recognized as suitable, because the devices have the advantages of their cheapness, mobility, enough computaional capability, and so on. Due to the drastic revisions in Japanese curriculum standards for elementary school children, new theories, systems and practices to support children in their learning are required. In this paper, we propose a system called Musex, which is used to support children in learning and exploring in a museum with PDA's. We evaluated the system in a Japanese science museum and confirmed its effects. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2002, 号 111(2002-HI-101), p. 9-16, 発行日 2002-11-23 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |