@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00036914, author = {矢谷, 浩司 and 大沼, 真弓 and 服部, 亜珠沙 and 杉本, 雅則 and 楠, 房子 and Koji, Yatani and Mayumi, Onuma and Azusa, Hattori and Masanori, Sugimoto and Fusako, Kusunoki}, issue = {111(2002-HI-101)}, month = {Nov}, note = {学校などのような教育の場において、コンピュータを利用することが重要視されている。特に、パーソナルコンピュータよりも安価、持ち運びが可能、十分な性能を兼ね備えている等々の利点により、ハンドヘルデバイスを利用するシステムに注目が集まっている。また、来春の学習指導要領の改定により始まる「総合学習」に対応した教育システムの構築が求められている。本研究では、以上の要素を組みあわせ、「総合学習」の場として今後注目される博物館において、PDAを用いた学習支援システムの構築を行った。さらに構築したシステムを実際に博物館にて運用し、本システムがどの程度子ども達に受け入れられるか、また、本システムの教育的効果について検討した。, Using handhead devices in educational environments has begun to be recognized as suitable, because the devices have the advantages of their cheapness, mobility, enough computaional capability, and so on. Due to the drastic revisions in Japanese curriculum standards for elementary school children, new theories, systems and practices to support children in their learning are required. In this paper, we propose a system called Musex, which is used to support children in learning and exploring in a museum with PDA's. We evaluated the system in a Japanese science museum and confirmed its effects.}, title = {Musex:博物館におけるPDAを用いた学習支援システム}, year = {2002} }