Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2025-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
グループディスカッション支援のための議論の可視化方式と点数評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Visualization Method and Score Evaluation Method to Support Group Discussions |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:人々の幸福で豊かな暮らしを支えるコラボレーション技術とネットワークサービス] グループディスカッション,非対面,非同期,可視化,点数評価,メッセージ通知 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00241784 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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電気通信大学大学院 |
著者所属 |
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電気通信大学大学院 |
著者所属 |
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電気通信大学大学院 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Systems, The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Systems, The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Information Systems, The University of Electro-Communications |
著者名 |
加藤, 美治
橋山, 智訓
田野, 俊一
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著者名(英) |
Yoshiharu, Kato
Tomonori, Hashiyama
Shun'ichi, Tano
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
新たな価値創造に対し企業は,グループディスカッションを活用している.非対面・非同期で実施するオンライングループディスカッションは,時間的・空間的制約を取り除き知識の集約や交換のコスト削減が可能である.一方でオンライングループディスカッションは,議論の可視化方式や議論の活性化が重要な要素となっている.本論文では,非対面・非同期でグループディスカッションを実施した場合,議論の可視化方式の差が議論に与える影響を明らかにする.さらに議論の点数評価が,参加者の行動変化を促すかを明らかにする.実験はチャット表示方式,グラフ表示方式,点数評価機能付きグラフ表示方式の3システムを用いて行った.実験の結果,議論の可視化方式についてはグラフ方式の方が,チャット方式より時間が経過した発言や異なる議論の流れに対する発言が行われていた.グラフ方式は議論の全体が分かることで優れたアイデアを生み出すことを支援する可能性が示唆された.また議論の点数評価およびメッセージの通知がトリガとなり,新たな発言を促していることが示唆された. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Group discussions are used in companies to create new value. Online group discussions, which are conducted asynchronously and not face-to-face, can eliminate time and spatial constraints and reduce the costs of collecting and exchanging knowledge. Meanwhile, important elements of online group discussions are the ability to visualize discussions and to stimulate discussion. In this paper, we clarify the influence of the difference in the visualization method on the discussion in asynchronous and non-face-to-face group discussions. Furthermore, we clarify whether the evaluation of discussion scores promotes changes in participants' behavior. Experiments were conducted using three systems: a chat display system, a graphical display system, and a graphical display system with a score evaluation function. The results of the experiment showed that the graph method was more effective than the chat method in visualizing the discussion, with more comments being made after a certain period of time and comments being made on different discussion streams. It was suggested that the graph method may support the generation of superior ideas by providing an overall view of the discussion. It was also suggested that the evaluation of discussion scores and the notification of messages triggered new comments. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 66,
号 1,
p. 21-34,
発行日 2025-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |