WEKO3
アイテム
生体情報計測を用いたVR映像視聴時に生じる没入感の定量評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/241850
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/241850cf6b33c9-be14-4fc7-b1ce-490829cd8182
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2027年1月7日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2025 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, HCI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2025-01-07 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 生体情報計測を用いたVR映像視聴時に生じる没入感の定量評価 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Quantitative Evaluation of Immersion During VR Viewing Using Biometric Measurements | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | セッション8: VR/AR | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
茨城工業高等専門学校 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
茨城工業高等専門学校 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
National Institute of Technology (KOSEN), Ibaraki College | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
National Institute of Technology (KOSEN), Ibaraki College | ||||||||||
著者名 |
熊谷, 愛美
× 熊谷, 愛美
× 奥出, 真理子
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著者名(英) |
Manami, Kumagai
× Manami, Kumagai
× Mariko, Okude
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | VR 映像視聴時に生じる没入感の評価として,心拍と脳波による感情推定モデルを用いた客観的な手法を提案する.感情推定モデルは,脳波による「覚醒度」と心拍変動による「快不快度」を軸とする四象限で表される.実験により,モデルの縦軸を脳波指標 β_low/α_high,横軸を心拍変動指標 CVI とすることで,映像視聴による感情の変化が推定可能であることを確認した.4 本の映像コンテンツを用いて,モニターと VR 視聴による感情の変化を推定し,VR 視聴による感情は,モニター視聴に比べて「覚醒-快」の方向に広がり,分散値で比較すると最大で約 3 倍になることがわかった.以上の結果から,提案手法による没入感の客観的な評価の可能性を示した. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | An objective method using an emotion estimation model based on heartbeat and EEG was proposed to evaluate the immersive feeling that occurs when viewing VR images. The emotion estimation model is represented by four quadrants with ‘arousal level' by EEG and ‘pleasure-displeasure' by heart rate variability as axes. Experiments confirmed that changes in emotion due to video viewing can be estimated using the EEG index β_low/α_high as the vertical axis of the model and the heart rate variability index CVI as the horizontal axis. Using four type video contents, changes in emotion between monitor and VR viewing were estimated, and it was found that emotion from VR viewing was spread in the direction of ‘arousal-pleasantness' compared to monitor viewing, with a maximum of approximately three times greater when compared in terms of variance values. These results show the potential of the proposed method for objective evaluation of immersion. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||||
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2025-HCI-211, 号 38, p. 1-7, 発行日 2025-01-07 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8760 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |