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アイテム
対話的入力を用いたパイルスクランブルシャッフル1回の数独に対する物理ゼロ知識証明
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/241012
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2410124df2c75a-a0d9-45d7-b4be-5a500560da29
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2026年10月15日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CSEC:会員:¥0, SPT:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | Symposium(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-10-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | 対話的入力を用いたパイルスクランブルシャッフル1回の数独に対する物理ゼロ知識証明 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Physical Zero-Knowledge Proof for Sudoku with a Single Pile-Scramble Shuffle Using Interactive Inputs | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | カードベース暗号,ゼロ知識証明,数独,対話的入力 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
茨城大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
茨城大学/産業技術総合研究所 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Ibaraki University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Ibaraki University/National Institute of Advanced Industrial Science and Technology | ||||||||||
著者名 |
佐々木, 駿
× 佐々木, 駿
× 品川, 和雅
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著者名(英) |
Shun, Sasaki
× Shun, Sasaki
× Kazumasa, Shinagawa
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2007年にGradwohlらは数独に対するゼロ知識証明プロトコル(数独の解を知っている証明者が,解に関する情報を明かすことなく,解が存在することを検証者に納得させるプロトコル)をカードを用いて初めて構成した.2023年に著者らはパイルスクランブルシャッフル3回のプロトコルを提案し,2024年に田中と水木はパイルスクランブルシャッフル2回のプロトコルを提案した.2024年にOnoらは入力カード列を証明者と検証者によって対話的に作成する方法(対話的入力)を用いてシャッフル1回(複数個のパイルスクランブルシャッフルを結合したシャッフル)のプロトコルを初めて提案した.本稿では,対話的入力を用いてパイルスクランブルシャッフル1回のプロトコルを初めて提案する.ただし,カード枚数はn×nの盤面に対して3n^2枚であり,Onoらの2n^2枚よりカード枚数を要する.パイルスクランブルシャッフル1回のプロトコルのカード枚数を3n^2枚より削減できるのかどうかは今後の課題である. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In 2007, Gradwohl et al. first constructed a card-based zero-knowledge proof protocol for Sudoku, which is a protocol in which a prover who knows the solution to a Sudoku instance convinces the verifier that the solution exists without revealing any information about the solution. In 2023, the authors proposed a protocol with three pile-scramble shuffles, and in 2024, Tanaka and Mizuki proposed a protocol with two pile-scramble shuffles. In 2024, Ono et al. first proposed a protocol with a single shuffle using a method in which the input card sequence is generated interactively by the prover and verifier, called interactive inputs, where the shuffle is one that combines multiple pile-scramble shuffles. In this paper, we propose a protocol with a single pile-scramble shuffle using interactive inputs. However, the number of cards is 3n^2 for a board of n×n, which requires more cards than the 2n^2 of Ono et al. Whether the number of cards can be reduced from 3n^2 cards for a protocol with a single pile-scramble shuffle is an open problem. |
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書誌情報 |
コンピュータセキュリティシンポジウム2024論文集 p. 1988-1995, 発行日 2024-10-15 |
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出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |