ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.10
  4. No.2

PhyGame:高校生向けのゲーミフィケーションを活用したウェブベースの物理学の学習プラットフォーム

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/235037
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/235037
a566eceb-c249-4911-aab6-15e145354955
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE1002004.pdf IPSJ-TCE1002004.pdf (2.8 MB)
 2026年6月17日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Trans(1)
公開日 2024-06-17
タイトル
タイトル PhyGame:高校生向けのゲーミフィケーションを活用したウェブベースの物理学の学習プラットフォーム
タイトル
言語 en
タイトル PhyGame: A Physics Learning Platform Using Gamification for Secondary-Level Students
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [研究論文] ゲーミフィケーション,双方向型の学習,オンライン教育,エンゲージメント,STEAM
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
東洋大学情報連携学部
著者所属
東洋大学情報連携学部
著者所属
東洋大学情報連携学部
著者所属(英)
en
INIAD, INIAD HUB-1
著者所属(英)
en
INIAD, INIAD HUB-1
著者所属(英)
en
INIAD, INIAD HUB-1
著者名 片野坂, 俊樹

× 片野坂, 俊樹

片野坂, 俊樹

Search repository
カン, エム ファヒム フェルドウス

× カン, エム ファヒム フェルドウス

カン, エム ファヒム フェルドウス

Search repository
坂村, 健

× 坂村, 健

坂村, 健

Search repository
著者名(英) Toshiki, Katanosaka

× Toshiki, Katanosaka

en Toshiki, Katanosaka

Search repository
M., Fahim Ferdous Khan

× M., Fahim Ferdous Khan

en M., Fahim Ferdous Khan

Search repository
Ken, Sakamura

× Ken, Sakamura

en Ken, Sakamura

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 手頃な価格のデジタル技術の急速な発展にともない,デジタルトランスフォーメーションが社会の様々な分野で進んでいる.教育も例外ではなく,特にオンライン教育は新型コロナウイルスの大流行以来,広く普及している.オンライン教育では,従来の対面形式にともなう制約(時間や場所に関する柔軟性など)を克服できる一方で,いくつかの課題もある.特に,実体験を必要とするSTEAM科目では,オンライン形態での学びには限界がある.したがって,このような科目を扱ったオンライン教育プラットフォームは,対面での学習体験をできるだけ再現することを目標に開発されるべきである.しかし,これまでの研究で,多くの学習者がやる気を失いオンラインコースから脱落することが報告されている.また,仮想的な体験形式の実験は学習者のモチベーションを高めるために不可欠であることが示されている.これらの点を考慮し,我々はゲーミフィケーションを組み込んだ高校生の物理の教育のためにPhyGameというシステムを開発した.PhyGameは,感染症の蔓延に関係なく,無料でアクセスできるウェブサービスである.44人の高校生による評価を通じて,このシステムは生徒のモチベーションとエンゲージメントを高いレベルで維持しながら,物理を楽しみながら学ぶための効果的な学習プラットフォームであることが証明された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 With the rapid development of affordable digital technology, digital transformation is progressing in different sectors of society. Education is no exception; especially online education has been widely spreading since the coronavirus pandemic. While online education enables individuals to overcome the constraints (e.g., flexibility regarding time and place) associated with traditional offline formats, it also poses several challenges. Particularly, in STEAM subjects that require hands-on experience, there are limits to what online education can offer. Therefore, online education platforms for such subjects should be developed with a goal to replicate offline hands-on experience as much as possible. It has been reported that many learners lose their motivation and drop out of online courses. Previous research has shown that virtual hands-on experiments are vital for enhancing learners' motivation. Taking these factors into consideration, we have developed a system called PhyGame for high school students' physics education using gamification. PhyGame is a web service that can be accessed free of cost during both pandemic and non-pandemic times. Through evaluation by 44 high school students, the system has been proven to be an effective learning platform for learning physics with enjoyment while maintaining a high level of student motivation and engagement.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 10, 号 2, p. 22-33, 発行日 2024-06-17
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 09:37:58.930371
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3