Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2024-06-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
PhyGame:高校生向けのゲーミフィケーションを活用したウェブベースの物理学の学習プラットフォーム |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
PhyGame: A Physics Learning Platform Using Gamification for Secondary-Level Students |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[研究論文] ゲーミフィケーション,双方向型の学習,オンライン教育,エンゲージメント,STEAM |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
東洋大学情報連携学部 |
著者所属 |
|
|
|
東洋大学情報連携学部 |
著者所属 |
|
|
|
東洋大学情報連携学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
INIAD, INIAD HUB-1 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
INIAD, INIAD HUB-1 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
INIAD, INIAD HUB-1 |
著者名 |
片野坂, 俊樹
カン, エム ファヒム フェルドウス
坂村, 健
|
著者名(英) |
Toshiki, Katanosaka
M., Fahim Ferdous Khan
Ken, Sakamura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
手頃な価格のデジタル技術の急速な発展にともない,デジタルトランスフォーメーションが社会の様々な分野で進んでいる.教育も例外ではなく,特にオンライン教育は新型コロナウイルスの大流行以来,広く普及している.オンライン教育では,従来の対面形式にともなう制約(時間や場所に関する柔軟性など)を克服できる一方で,いくつかの課題もある.特に,実体験を必要とするSTEAM科目では,オンライン形態での学びには限界がある.したがって,このような科目を扱ったオンライン教育プラットフォームは,対面での学習体験をできるだけ再現することを目標に開発されるべきである.しかし,これまでの研究で,多くの学習者がやる気を失いオンラインコースから脱落することが報告されている.また,仮想的な体験形式の実験は学習者のモチベーションを高めるために不可欠であることが示されている.これらの点を考慮し,我々はゲーミフィケーションを組み込んだ高校生の物理の教育のためにPhyGameというシステムを開発した.PhyGameは,感染症の蔓延に関係なく,無料でアクセスできるウェブサービスである.44人の高校生による評価を通じて,このシステムは生徒のモチベーションとエンゲージメントを高いレベルで維持しながら,物理を楽しみながら学ぶための効果的な学習プラットフォームであることが証明された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
With the rapid development of affordable digital technology, digital transformation is progressing in different sectors of society. Education is no exception; especially online education has been widely spreading since the coronavirus pandemic. While online education enables individuals to overcome the constraints (e.g., flexibility regarding time and place) associated with traditional offline formats, it also poses several challenges. Particularly, in STEAM subjects that require hands-on experience, there are limits to what online education can offer. Therefore, online education platforms for such subjects should be developed with a goal to replicate offline hands-on experience as much as possible. It has been reported that many learners lose their motivation and drop out of online courses. Previous research has shown that virtual hands-on experiments are vital for enhancing learners' motivation. Taking these factors into consideration, we have developed a system called PhyGame for high school students' physics education using gamification. PhyGame is a web service that can be accessed free of cost during both pandemic and non-pandemic times. Through evaluation by 44 high school students, the system has been proven to be an effective learning platform for learning physics with enjoyment while maintaining a high level of student motivation and engagement. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 10,
号 2,
p. 22-33,
発行日 2024-06-17
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |