ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
  3. 2024
  4. 2024-HCI-207

仮想空間を利用したジェネラティブアートによる体験型学習システム

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232995
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232995
a0f33fb2-d6f8-4061-885e-826ddcfd0f46
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-HCI24207022.pdf IPSJ-HCI24207022.pdf (1.9 MB)
 2026年3月4日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, HCI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-03-04
タイトル
タイトル 仮想空間を利用したジェネラティブアートによる体験型学習システム
タイトル
言語 en
タイトル Experiential Learning System with Generative Art Using Virtual Spaces
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 訓練・学習
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
公立はこだて未来大学
著者所属
公立はこだて未来大学
著者所属(英)
en
Future University Hakodate
著者所属(英)
en
Future University Hakodate
著者名 古市, 駿

× 古市, 駿

古市, 駿

Search repository
角, 薫

× 角, 薫

角, 薫

Search repository
著者名(英) Shun, Furuichi

× Shun, Furuichi

en Shun, Furuichi

Search repository
Kaoru, Sumi

× Kaoru, Sumi

en Kaoru, Sumi

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,仮想空間上でジェネラティブアートを体験し,数学の学習やプログラミングを学ぶ体験型学習システムを開発した.ジェネラティブアートとはコンピュータソフトウェアのアルゴリズムや数学的自律過程によってアルゴリズム的に生成や合成される芸術作品である.学習者は HoloLens2 を装着することで仮想空間上に投影される 3 次元ジェネラティブアートを変形・観察して学習する.本システムは従来の教科書のような 2 次元の学習媒体での学習と比べて学習効率に違いが生じるのか,被験者を用いて比較調査を行った.その結果,トーラス体の体積・表面積を学習することに関しては,仮想空間上に表示されるジェネラティブアートを使って学習する場合と従来の学習とで学習効果に有意的な差は見られなかったが,被験者によるトーラス体の図示に違いが見られた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we developed an experiential learning system for learning mathematics and programming by experiencing generative art in a virtual space. Generative art is a work of art that is algorithmically generated or synthesized by computer software algorithms or mathematical autonomous processes. The learner wears HoloLens2 and learns by transforming and observing 3D generative art projected on a virtual space. We conducted a comparative study using subjects to see if this system would make a difference in learning efficiency compared to learning with a conventional 2D learning medium such as a textbook. The results showed that there was no significant difference in the learning efficiency between the conventional learning and the learning using the generative art displayed on the virtual space in terms of learning the volume and surface area of the torus body, but there was a difference in the way the subjects drew the torus body.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1221543X
書誌情報 研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

巻 2024-HCI-207, 号 22, p. 1-9, 発行日 2024-03-04
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8760
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 10:15:01.723860
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3