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  1. 研究報告
  2. 音声言語情報処理(SLP)
  3. 2024
  4. 2024-SLP-151

パンニングによるバイノーラルレンダリングのための学習による代表頭部インパルス応答の生成

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232550
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232550
b379123f-13d2-4886-8df4-82f2a3c31885
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SLP24151080.pdf IPSJ-SLP24151080.pdf (2.2 MB)
Copyright (c) 2024 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
SLP:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-02-22
タイトル
タイトル パンニングによるバイノーラルレンダリングのための学習による代表頭部インパルス応答の生成
タイトル
言語 en
タイトル Creation of representative head-related impulse responses for binaural rendering of audio signals by waveform based acoustic panning
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポスターセッション3 EA/SIP
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
秋田県立大学
著者所属
秋田県立大学
著者所属
秋田県立大学
著者所属
秋田県立大学
著者所属(英)
en
Akita Prefectural University
著者所属(英)
en
Akita Prefectural University
著者所属(英)
en
Akita Prefectural University
著者所属(英)
en
Akita Prefectural University
著者名 法師人, 和希

× 法師人, 和希

法師人, 和希

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西口, 正之

× 西口, 正之

西口, 正之

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渡邉, 貫治

× 渡邉, 貫治

渡邉, 貫治

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安倍, 幸治

× 安倍, 幸治

安倍, 幸治

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著者名(英) Kazuki, Houshito

× Kazuki, Houshito

en Kazuki, Houshito

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Masayuki, Nishiguchi

× Masayuki, Nishiguchi

en Masayuki, Nishiguchi

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Kanji, Watanabe

× Kanji, Watanabe

en Kanji, Watanabe

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Koji, Abe

× Koji, Abe

en Koji, Abe

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 仮想現実や拡張現実において音空間をバイノーラルレンダリングする際,高い臨場感を得るには演算量が膨大になる可能性がある.演算量を削減するために,予め決めた複数の代表方向の頭部インパルス応答 (HRIR) の合成で当該方向の HRIR を生成するパンニングを利用したものが提案されている.本研究ではパンニングによるレンダリングによって引き起こされる歪みが最小化するように,全天球の HRIR セットを用いた学習によって代表方向 HRIR を生成する方法を検討した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 To achieve highly realistic 3D audio reproduction in virtual reality (VR) or augmented reality (AR) through binaural rendering, we must address the considerable computational complexity involved. To reduce the complexity, an algorithm is proposed where audio signals are distributed to pre-defined representative directions through panning. Only the panned signals are then convoluted with the head-related impulse responses (HRIRs) corresponding to those directions. In this study, we explored a method for generating representative HRIRs through learning, utilizing a full-sphere HRIR set. The objective is to minimize degradation introduced during rendering through panning.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10442647
書誌情報 研究報告音声言語情報処理(SLP)

巻 2024-SLP-151, 号 80, p. 1-8, 発行日 2024-02-22
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8663
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 10:24:37.465839
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