ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2024
  4. 2024-CE-173

STEAM教育用IoT教材とモデル駆動開発方法論を組み合わせた中学校技術科「計測・制御」関連単元向けフレームワークの提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232002
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232002
f2c9ad64-7bbb-40f6-a79b-5a853fc7a40e
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE24173008.pdf IPSJ-CE24173008.pdf (3.3 MB)
 2026年1月27日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-01-27
タイトル
タイトル STEAM教育用IoT教材とモデル駆動開発方法論を組み合わせた中学校技術科「計測・制御」関連単元向けフレームワークの提案
タイトル
言語 en
タイトル Proposal of a Framework for a Junior High School Technology “Measurement and Control” Unit Combining IoT Educational Materials for STEAM and Model Driven Development Methodology
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学生セッション(3)&一般セッション(2)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
信州大学
著者所属
信州大学大学院
著者所属
信州大学大学院
著者所属
信州大学
著者所属
ものつくり大学
著者所属
信州大学大学院
著者所属(英)
en
Shinshu University
著者所属(英)
en
Graduate School of Science & Technology, Shinshu University
著者所属(英)
en
Graduate School of Science & Technology, Shinshu University
著者所属(英)
en
Shinshu University
著者所属(英)
en
Institute of Technologists
著者所属(英)
en
Graduate School of Science & Technology, Shinshu University
著者名 林, 竜希

× 林, 竜希

林, 竜希

Search repository
豊嶋, 宏太

× 豊嶋, 宏太

豊嶋, 宏太

Search repository
清水, 峻司

× 清水, 峻司

清水, 峻司

Search repository
舘, 伸幸

× 舘, 伸幸

舘, 伸幸

Search repository
永井, 孝

× 永井, 孝

永井, 孝

Search repository
香山, 瑞恵

× 香山, 瑞恵

香山, 瑞恵

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,中学校技術科での「計測・制御」関連単元向けの教材開発である.本研究では,センサで「計測」した値に基づきアクチュエータを「制御」するプログラミング学習のフレームワークを提案する.センサで計測したデータはクラウドに蓄積される.制御のためのプログラムには,クラウドに蓄積されたデータの参照と,そのデータの値に応じたアクチュエータのふるまいを主として記述する.ここでのプログラム開発には,UML (Unified Modeling Language) によるモデル駆動開発方法論を適用する.センサと,それから得られる計測データ,ならびに制御対象のアクチュエータの多様な組み合わせにより,解決できる課題を設定した学習カリキュラムを構築できる.本稿では,まず,当該単元の教科書等での取り扱いと先行研究を示し,課題を整理する.次に,それらの課題を解決することを意図したフレームワークの設計と実装を示す.最後に,提案フレームワークの機能検証の結果を示し,提案フレームワークを用いた授業展開事例を述べる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study is to develop a learning material for the “Measurement and Control” unit in the D Information Technology part of the junior high school Technology course. In order to “control” actuators based on “measured” values, this study proposes a programming learning framework. The data measured by the sensors is stored in the cloud. The control program mainly describes the reference to the data stored in the cloud and the behavior of the actuators according to the values of the data. A model-driven development methodology using UML (Unified Modeling Language) is applied to this program development. Using the proposed framework, it is possible to develop a practical active learning curriculum in which problems to be solved are discovered and defined by using different combinations of sensors, measurement data obtained from them, and actuators to be controlled. In this paper, we first present the formal text descriptions for this unit and previous studies, and discuss the problems. Next, we propose a new learning framework to solve these problems. Then, we describe the implementation of the framework. Finally, we describe the evaluation of the proposed framework and the results obtained through functional verification.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2024-CE-173, 号 8, p. 1-8, 発行日 2024-01-27
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 10:34:13.804856
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3