@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00232002,
author = {林, 竜希 and 豊嶋, 宏太 and 清水, 峻司 and 舘, 伸幸 and 永井, 孝 and 香山, 瑞恵},
issue = {8},
month = {Jan},
note = {本研究の目的は,中学校技術科での「計測・制御」関連単元向けの教材開発である.本研究では,センサで「計測」した値に基づきアクチュエータを「制御」するプログラミング学習のフレームワークを提案する.センサで計測したデータはクラウドに蓄積される.制御のためのプログラムには,クラウドに蓄積されたデータの参照と,そのデータの値に応じたアクチュエータのふるまいを主として記述する.ここでのプログラム開発には,UML (Unified Modeling Language) によるモデル駆動開発方法論を適用する.センサと,それから得られる計測データ,ならびに制御対象のアクチュエータの多様な組み合わせにより,解決できる課題を設定した学習カリキュラムを構築できる.本稿では,まず,当該単元の教科書等での取り扱いと先行研究を示し,課題を整理する.次に,それらの課題を解決することを意図したフレームワークの設計と実装を示す.最後に,提案フレームワークの機能検証の結果を示し,提案フレームワークを用いた授業展開事例を述べる., The purpose of this study is to develop a learning material for the “Measurement and Control” unit in the D Information Technology part of the junior high school Technology course. In order to “control” actuators based on “measured” values, this study proposes a programming learning framework. The data measured by the sensors is stored in the cloud. The control program mainly describes the reference to the data stored in the cloud and the behavior of the actuators according to the values of the data. A model-driven development methodology using UML (Unified Modeling Language) is applied to this program development. Using the proposed framework, it is possible to develop a practical active learning curriculum in which problems to be solved are discovered and defined by using different combinations of sensors, measurement data obtained from them, and actuators to be controlled. In this paper, we first present the formal text descriptions for this unit and previous studies, and discuss the problems. Next, we propose a new learning framework to solve these problems. Then, we describe the implementation of the framework. Finally, we describe the evaluation of the proposed framework and the results obtained through functional verification.},
title = {STEAM教育用IoT教材とモデル駆動開発方法論を組み合わせた中学校技術科「計測・制御」関連単元向けフレームワークの提案},
year = {2024}
}