ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2023

対戦相手に合わせた手加減によって練習相手としての活用を目指すライバル将棋AI

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229351
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229351
d00a849c-9ae5-4334-947e-83bc8a5f3029
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2023018.pdf IPSJ-GPWS2023018.pdf (1.1 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2023-11-10
タイトル
タイトル 対戦相手に合わせた手加減によって練習相手としての活用を目指すライバル将棋AI
タイトル
言語 en
タイトル Rival Shogi AI as a Practice Partner Adjusted to Match the Player's Strength
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 将棋AI
キーワード
主題Scheme Other
主題 手加減
キーワード
主題Scheme Other
主題 モンテカルロ木探索
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
東海大学大学院工学研究科電気電子工学専攻
著者所属
東海大学大学院工学研究科電気電子工学専攻
著者所属(英)
en
Tokai University Graduate School of Engineering, Course of Electrical and Electronic Engineering
著者所属(英)
en
Tokai University Graduate School of Engineering, Course of Electrical and Electronic Engineering
著者名 野中, 健太郎

× 野中, 健太郎

野中, 健太郎

Search repository
尾関, 智子

× 尾関, 智子

尾関, 智子

Search repository
著者名(英) Kentaroh, Nonaka

× Kentaroh, Nonaka

en Kentaroh, Nonaka

Search repository
Tomoko, Ozeki

× Tomoko, Ozeki

en Tomoko, Ozeki

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 モンテカルロ木探索を用いる強い将棋 AI を練習相手として活用させるために提案された手加減手法の追加検証を中級者以上の AI と人間を対象に行う.対局実験の結果,手加減はできており不自然な指し手も少ないことが確認できた.しかし,対戦相手と同程度の強さへの手加減はあまりできていなかった.そこで,人間との対局の棋譜を分析しその理由を考察することで改善点を挙げた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Additional experiments were conducted on the proposed method for controlling the strength of a strong Shogi AI using Monte Carlo tree search as a training partner for intermediate and higher Shogi AIs and human players. The experimental results showed that the proposed method can control the moves adequately and that there are only a few unnatural moves. However, it did not do much to weaken them to the same level of strength as their opponents. Therefore, we analyze the game records of the games played with human players and discuss the reasons and areas for improvement.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2023論文集

巻 2023, p. 94-100, 発行日 2023-11-10
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 11:34:24.411006
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3