Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2022-08-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
車両歩行者間のインタラクション行動のモデル化のための2段階入出力隠れマルコフモデル |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Two-Stage Input-Output Hidden Markov Model for Car-Pedestrian Interaction Behavior Modeling |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[一般論文] 運転行動モデリング,車両歩行者間インタラクション,隠れマルコフモデル |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00218987 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
成蹊大学/名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学/人間環境大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学/奈良先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学/理化学研究所 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei University / Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University / University of Human Environments |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University / Nara Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University / RIKEN |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nagoya University |
著者名 |
新村, 文郷
赤井, 直紀
平山, 高嗣
劉, 海龍
川西, 康友
出口, 大輔
村瀬, 洋
|
著者名(英) |
Fumito, Shinmura
Naoki, Akai
Takatsugu, Hirayama
Hailong, Liu
Yasutomo, Kawanishi
Daisuke, Deguchi
Hiroshi, Murase
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
自動車と歩行者が交差するシーンに着目し,車両歩行者間のインタラクティブな行動をモデル化するための2段階入出力隠れマルコフモデル(TS-IOHMM)を提案する.従来の入出力隠れマルコフモデルは,相手の行動に依存して自己の意図と行動が決定される過程をモデル化した.提案するTS-IOHMMは,相手の行動の影響に加え,自己の行動もまた相手の意図に影響を与える点を考慮したモデルで,これまで注目されなかった意図と行動の変化にある法則性(ルール)の獲得を目指したモデルである.検証用に設定したルールに従って意図や行動が変化するシミュレーションデータを作成し,それを用いて提案モデルがどのようなルールを獲得できるか検証する実験を行った.その結果から,提案モデルがシミュレーションと同等の意図や行動を出力する行動ルールを獲得できたことを確認した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper presents the Two-Stage Input-Output Hidden Markov Model (TS-IOHMM) which is a modeling method for interactive behavior between a car and a pedestrian focusing on the scene where the car and the pedestrian intersect. The conventional Input-Ouput Hidden Markov Model (IOHMM) models the process that the driver's intention and behavior are determined depending on the behavior of the pedestrian. The proposed TS-IOHMM is a model that considers not only the influence of the pedestrian's behavior, but also that the driver's behavior affects the pedestrian intention. In this paper, we aim to acquire a rule in the change of the driver's intentions and behaviors by the proposed model. We generated simulation data in which the driver's intentions and behaviors change according to a certain rule, and conducted experiments to evaluate that the proposed model was able to correctly provide intentions and behaviors equivalent to those according to the rule. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 63,
号 8,
p. 1371-1382,
発行日 2022-08-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |