@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00219096, author = {新村, 文郷 and 赤井, 直紀 and 平山, 高嗣 and 劉, 海龍 and 川西, 康友 and 出口, 大輔 and 村瀬, 洋 and Fumito, Shinmura and Naoki, Akai and Takatsugu, Hirayama and Hailong, Liu and Yasutomo, Kawanishi and Daisuke, Deguchi and Hiroshi, Murase}, issue = {8}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Aug}, note = {自動車と歩行者が交差するシーンに着目し,車両歩行者間のインタラクティブな行動をモデル化するための2段階入出力隠れマルコフモデル(TS-IOHMM)を提案する.従来の入出力隠れマルコフモデルは,相手の行動に依存して自己の意図と行動が決定される過程をモデル化した.提案するTS-IOHMMは,相手の行動の影響に加え,自己の行動もまた相手の意図に影響を与える点を考慮したモデルで,これまで注目されなかった意図と行動の変化にある法則性(ルール)の獲得を目指したモデルである.検証用に設定したルールに従って意図や行動が変化するシミュレーションデータを作成し,それを用いて提案モデルがどのようなルールを獲得できるか検証する実験を行った.その結果から,提案モデルがシミュレーションと同等の意図や行動を出力する行動ルールを獲得できたことを確認した., This paper presents the Two-Stage Input-Output Hidden Markov Model (TS-IOHMM) which is a modeling method for interactive behavior between a car and a pedestrian focusing on the scene where the car and the pedestrian intersect. The conventional Input-Ouput Hidden Markov Model (IOHMM) models the process that the driver's intention and behavior are determined depending on the behavior of the pedestrian. The proposed TS-IOHMM is a model that considers not only the influence of the pedestrian's behavior, but also that the driver's behavior affects the pedestrian intention. In this paper, we aim to acquire a rule in the change of the driver's intentions and behaviors by the proposed model. We generated simulation data in which the driver's intentions and behaviors change according to a certain rule, and conducted experiments to evaluate that the proposed model was able to correctly provide intentions and behaviors equivalent to those according to the rule.}, pages = {1371--1382}, title = {車両歩行者間のインタラクション行動のモデル化のための2段階入出力隠れマルコフモデル}, volume = {63}, year = {2022} }