WEKO3
アイテム
ゲームAIの局所戦略のSHAPによる説明
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/218738
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2187381dc78efd-5977-4620-b870-171a0e9143c1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-06-25 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ゲームAIの局所戦略のSHAPによる説明 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Explaining Local Strategy of Games using SHAP | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ゲームプレイヤの評価・説明 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
京都大学大学院人間・環境学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto University | ||||||||
著者名 |
藤井, 慧
× 藤井, 慧
|
|||||||
著者名(英) |
Satoru, Fujii
× Satoru, Fujii
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ゲームの戦略の機械学習に関する研究はこれまで大きな発展を遂げてきたが,それに基づく強いゲーム AI の戦略を人間に解釈可能な形で説明する研究は進んでいない.本研究では,SHAP と呼ばれる手法を応用したゲーム AI の局所戦略の説明の具体的な実装法を提案し,実験を通じて具体的な分析の例を示した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recent advances in game informatics enabled us to find strong strategies for a wide range of games. However, these strategies are usually hard to interpret for humans. In this paper, we propose a method to explain local strategies of games via SHAP, along with several experimental results. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11362144 | |||||||
書誌情報 |
研究報告ゲーム情報学(GI) 巻 2022-GI-48, 号 8, p. 1-6, 発行日 2022-06-25 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8736 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |