Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-03-04 |
タイトル |
|
|
タイトル |
B2Bソフトウェアサービスにおけるデータ駆動のペルソナ構築と活用に向けた予備的な事例研究 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Preliminary Case Study on Building and Using Data-Driven Personas in B2B Software Services |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
要求 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
早稲田大学 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社いい生活 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社いい生活 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社いい生活 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社いい生活 |
著者所属 |
|
|
|
大阪工業大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Waseda University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
e-Seikatsu Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
e-Seikatsu Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
e-Seikatsu Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
e-Seikatsu Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Osaka Institute of Technology |
著者名 |
鷲崎, 弘宜
植松, 拓也
三品, 晴人
世羅, 俐恵
津田, 直彦
深澤, 良彰
多賀, 正博
松崎, 明
中川, 和之
酒井, 優介
本田, 澄
|
著者名(英) |
Hironori, Washizaki
Takuya, Uematsu
Haruto, Mishina
Rie, Sera
Naohiko, Tsuda
Yoshiaki, Fukazawa
Masahiro, Taga
Akira, Matsuzaki
Kazuyuki, Nakagawa
Yusuke, Sakai
Kiyoshi, Honda
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
B2B のソフトウェアサービスの開発運用・保守において,顧客の要求が実際のユーザから得られるとは限らないため,ユーザのサービス利用やシステム稼働のログデータを対象としてデータ駆動のアプローチにより要求を検討および改訂し続けることが望ましい.その実現に向けて本稿では,データ駆動のペルソナ構築および運用保守におけるペルソナ活用の方法の一端を,実際の B2B クラウドサービスのデータへの適用を通じて検討した結果を予備的な事例研究として報告する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is not always possible to obtain customer requirements from actual users in the development, operation, and maintenance of B2B software services. Therefore, it is desirable to continue examining and revising requirements using a data-driven approach targeting user service usage and system operation log data. To achieve this goal, we present a preliminary case study of a method for data-driven persona development and utilizing personas in service operation and maintenance by applying it to data from an actual B2B cloud service. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10112981 |
書誌情報 |
研究報告ソフトウェア工学(SE)
巻 2022-SE-210,
号 35,
p. 1-8,
発行日 2022-03-04
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8825 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |