@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00217321, author = {鷲崎, 弘宜 and 植松, 拓也 and 三品, 晴人 and 世羅, 俐恵 and 津田, 直彦 and 深澤, 良彰 and 多賀, 正博 and 松崎, 明 and 中川, 和之 and 酒井, 優介 and 本田, 澄 and Hironori, Washizaki and Takuya, Uematsu and Haruto, Mishina and Rie, Sera and Naohiko, Tsuda and Yoshiaki, Fukazawa and Masahiro, Taga and Akira, Matsuzaki and Kazuyuki, Nakagawa and Yusuke, Sakai and Kiyoshi, Honda}, issue = {35}, month = {Mar}, note = {B2B のソフトウェアサービスの開発運用・保守において,顧客の要求が実際のユーザから得られるとは限らないため,ユーザのサービス利用やシステム稼働のログデータを対象としてデータ駆動のアプローチにより要求を検討および改訂し続けることが望ましい.その実現に向けて本稿では,データ駆動のペルソナ構築および運用保守におけるペルソナ活用の方法の一端を,実際の B2B クラウドサービスのデータへの適用を通じて検討した結果を予備的な事例研究として報告する., It is not always possible to obtain customer requirements from actual users in the development, operation, and maintenance of B2B software services. Therefore, it is desirable to continue examining and revising requirements using a data-driven approach targeting user service usage and system operation log data. To achieve this goal, we present a preliminary case study of a method for data-driven persona development and utilizing personas in service operation and maintenance by applying it to data from an actual B2B cloud service.}, title = {B2Bソフトウェアサービスにおけるデータ駆動のペルソナ構築と活用に向けた予備的な事例研究}, year = {2022} }