Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-02-28 |
タイトル |
|
|
タイトル |
社会課題解決のための利用者誘引型低遅延MaaS基盤の設計と実装 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Design and Implementation of User-Attracted Low-Latency MaaS Platform for Solving Social Issues |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
IA |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学サイバーメディアセンター |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学サイバーメディアセンター |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学サイバーメディアセンター |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学サイバーメディアセンター |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学サイバーメディアセンター |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学サイバーメディアセンター/京都産業大学情報理工学部 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学サイバーメディアセンター |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Cybermedia Center, Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Cybermedia Center, Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Cybermedia Center, Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Cybermedia Center, Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Cybermedia Center, Osaka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Cybermedia Center, Osaka University / Kyoto Sangyo University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Cybermedia Center, Osaka University |
著者名 |
矢野, 英人
義久, 智樹
下條, 真司
瀧崎, 尚
木戸, 善之
河合, 由起子
山口, 琉太
|
著者名(英) |
Hideto, Yano
Tomoki, Yoshihisa
Shinji, Shimojo
Nao, Takizaki
Yoshiyuki, Kido
Yukiko, Kawai
Ryuta, Yamaguchi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
近年注目されている Mobility as a Service(MaaS)は,Society5.0 における社会課題の解決に活用できる.例えば,ラストマイルの提供や渋滞の解消,花粉量などの環境情報をシェアカーで収集して正確な花粉量や PM2.5 の予報などが考えられる.これらは安心生活につながる一方で,MaaS の効率性および利便性を低下させ,MaaS 普及の技術課題となっている.すなわち,社会課題解決につながる移動方法(移動手段や移動経路等)を即座に把握し,利用者がその移動方法を選択するように行動変容させる(誘引する)技術が確立されておらず,社会課 題解決に向けた MaaS 基盤を実現できなかった.そこで,本研究では,移動方法選択のインセンティブとして MaaS マイルを提案し,IoT エッジ・クラウド基盤を活用した利用者誘引型低遅延 MaaS 基盤の設計と実装を行う. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Mobility as a service (Maas), which has been attracting attention in recent years, can be utilized to solve social issues in Society 5.0. Examples are providing last mile mobilities, eliminating traffic congestion, or forecasting accurate pollen or PM2.5 counts by collecting environmental information using shared cars. While these services help to build safe and secure life, they might interfere with efficiency or convenience of MaaS which becomes a bottle neck for reaching wider users. In other words, due to the lack of technology to immediately grasp travel method (means or routes of movement) which can be a solution to social issues, and to encourage users to change their behavior and choose such travel method, MaaS platform hasn’t been established firmly enough to solve any social issues. Therefor in this research, we propose MaaS miles as an incentive for selecting a travel method, and design and implement a user-attracting low-latency MaaS platform that utilizes the IoT edge cloud platform. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12326962 |
書誌情報 |
研究報告インターネットと運用技術(IOT)
巻 2022-IOT-56,
号 55,
p. 1-6,
発行日 2022-02-28
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8787 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |