ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2021

英国・韓国・ニュージーランドと日本の初等中等教育におけるコンピュータサイエンス教育の導入経緯の比較調査

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/212370
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/212370
f608cd9f-c5c1-4c55-b6ef-55e674e49ccc
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2021039.pdf IPSJ-SSS2021039.pdf (2.1 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2021-08-21
タイトル
タイトル 英国・韓国・ニュージーランドと日本の初等中等教育におけるコンピュータサイエンス教育の導入経緯の比較調査
タイトル
言語 en
タイトル Comparative Study on the Introduction of Computer Science Education in Primary and Secondary Education in the UK, South Korea, New Zealand, and Japan
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
東北大学大学院情報科学研究科
著者所属
東京学芸大学大学院教育学研究科
著者所属
東北大学大学院情報科学研究科
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University
著者所属(英)
en
Graduate School of Teacher Education, Tokyo Gakugei University
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Sciences, Tohoku University
著者名 小田, 理代

× 小田, 理代

小田, 理代

Search repository
登本, 洋子

× 登本, 洋子

登本, 洋子

Search repository
堀田, 龍也

× 堀田, 龍也

堀田, 龍也

Search repository
著者名(英) Michiyo, Oda

× Michiyo, Oda

en Michiyo, Oda

Search repository
Yoko, Noborimoto

× Yoko, Noborimoto

en Yoko, Noborimoto

Search repository
Tatsuya, Horita

× Tatsuya, Horita

en Tatsuya, Horita

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,英国,韓国,ニュージーランド(以下,NZ)と日本を比較し,初等中等教育におけるコンピュータサイエンス(以下,CS)教育のカリキュラムの背景にある要請や教育目的・目標の特徴の共通点や相違点を見出すことを目的に,CS 教育の導入経緯における現カリキュラムの改訂過程と現カリキュラムにおいて,どのような要請が検討され,それが教育目的・目標にどのように関連しているのかを調査した.その結果,社会的要請に関しては 4 カ国共通して,情報技術の進展やその結果としての社会への影響などが見られた.学問的要請に関しては4カ国共通して,CS を学問として捉えていた.日本においては,他の 3 カ国よりも CS を広義に捉えていることが推測された.また,教育目的・目標に関しては,社会的要請と学問的要請が反映されていることが示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study is to find similarities and differences of characteristics in the curriculum background and the educational objectives and goals of computer science (CS) education in primary and secondary education through comparing the UK, South Korea, New Zealand (NZ), and Japan. The results of this study showed that the social demand of curriculum was common in all four countries, such as the development of information technology and the resulting impact on society. In terms of the academic demand of curriculum, the UK, South Korea, and NZ have incorporated CS education as a central part of information education since they regard CS education as an academic discipline. It was also suggested that Japan has a broader approach to CS education, comparing to the other three countries. The educational objectives and goals were indicated to reflect social and academic demands of curriculum.
書誌情報 情報教育シンポジウム論文集

巻 2021, p. 238-245, 発行日 2021-08-21
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 17:26:46.020978
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3