@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00212370,
 author = {小田, 理代 and 登本, 洋子 and 堀田, 龍也 and Michiyo, Oda and Yoko, Noborimoto and Tatsuya, Horita},
 book = {情報教育シンポジウム論文集},
 month = {Aug},
 note = {本研究では,英国,韓国,ニュージーランド(以下,NZ)と日本を比較し,初等中等教育におけるコンピュータサイエンス(以下,CS)教育のカリキュラムの背景にある要請や教育目的・目標の特徴の共通点や相違点を見出すことを目的に,CS 教育の導入経緯における現カリキュラムの改訂過程と現カリキュラムにおいて,どのような要請が検討され,それが教育目的・目標にどのように関連しているのかを調査した.その結果,社会的要請に関しては 4 カ国共通して,情報技術の進展やその結果としての社会への影響などが見られた.学問的要請に関しては4カ国共通して,CS を学問として捉えていた.日本においては,他の 3 カ国よりも CS を広義に捉えていることが推測された.また,教育目的・目標に関しては,社会的要請と学問的要請が反映されていることが示唆された., The purpose of this study is to find similarities and differences of characteristics in the curriculum background and the educational objectives and goals of computer science (CS) education in primary and secondary education through comparing the UK, South Korea, New Zealand (NZ), and Japan. The results of this study showed that the social demand of curriculum was common in all four countries, such as the development of information technology and the resulting impact on society. In terms of the academic demand of curriculum, the UK, South Korea, and NZ have incorporated CS education as a central part of information education since they regard CS education as an academic discipline. It was also suggested that Japan has a broader approach to CS education, comparing to the other three countries. The educational objectives and goals were indicated to reflect social and academic demands of curriculum.},
 pages = {238--245},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {英国・韓国・ニュージーランドと日本の初等中等教育におけるコンピュータサイエンス教育の導入経緯の比較調査},
 volume = {2021},
 year = {2021}
}