ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
  3. 2021
  4. 2021-HCI-194

VRアバターの外見がグループディスカッションに与える影響の予備的考察

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/212278
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/212278
6d348565-5a88-49ef-ae3a-2594c70a93ef
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-HCI21194001.pdf IPSJ-HCI21194001.pdf (1.7 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2021-08-16
タイトル
タイトル VRアバターの外見がグループディスカッションに与える影響の予備的考察
タイトル
言語 en
タイトル A Preliminary Study of the Effect of VR Avatar Appearance on Group Discussion
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
東京都市大学/TIS株式会社
著者所属
東京都市大学
著者所属
岡山理科大学
著者所属
工学院大学
著者所属
東京都市大学
著者所属
東京都市大学
著者所属(英)
en
Tokyo City University / TIS Inc.
著者所属(英)
en
Tokyo City University
著者所属(英)
en
Okayama University of Science
著者所属(英)
en
Kogakuin University
著者所属(英)
en
Tokyo City University
著者所属(英)
en
Tokyo City University
著者名 井出, 将弘

× 井出, 将弘

井出, 将弘

Search repository
市野, 順子

× 市野, 順子

市野, 順子

Search repository
横山, ひとみ

× 横山, ひとみ

横山, ひとみ

Search repository
淺野, 裕俊

× 淺野, 裕俊

淺野, 裕俊

Search repository
宮地, 英生

× 宮地, 英生

宮地, 英生

Search repository
岡部, 大介

× 岡部, 大介

岡部, 大介

Search repository
著者名(英) Masahiro, Ide

× Masahiro, Ide

en Masahiro, Ide

Search repository
Junko, Ichino

× Junko, Ichino

en Junko, Ichino

Search repository
Hitomi, Yokoyama

× Hitomi, Yokoyama

en Hitomi, Yokoyama

Search repository
Hirotoshi, Asano

× Hirotoshi, Asano

en Hirotoshi, Asano

Search repository
Hideo, Miyachi

× Hideo, Miyachi

en Hideo, Miyachi

Search repository
Daisuke, Okabe

× Daisuke, Okabe

en Daisuke, Okabe

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 コンピュータを介したコミュニケーションは対面と比較して社会的手がかりが少ないため,より率直な議論を促進することがわかっている.しかしながら,VR 空間におけるアバターを介したコミュニケーションがグループディスカッションにどのような影響を与えるかは十分に調査されていない.本研究では,4 人組 24 グループ 96 名の参加者を対象とした実験を行い,3 つの実験条件(ビデオチャット,参加者の写真から生成したアバターを用いた VR,性別や年齢等の外見上の社会的手がかりがないアバターを用いた VR)を用いてグループディスカッションを行った.その結果,参加者の総発話長を元にした参加のバランスの分析結果において,性別や年齢等の外見上の社会的手がかりがないアバターは社会的手がかりがあるアバターと比較して参加者の議論のバランスの均衡を促進することが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Computer-mediated communication has been shown to facilitate more frank discussions because of the lack of social cues compared to face-to-face communication. However, how avatar-mediated communication in VR space affects group discussion has not been studied enough. In this study, we conducted an experiment with 96 participants in 24 groups of four, and divided them into three conditions (video chat, VR avatars generated from participants' photos, and VR avatars without social cues such as gender or age) for group discussions. As a result, in the analysis of the balance of participation based on the total utterance length of participants, we found that avatars without social cues such as gender and age promote the balance of participants' discussion as avatars with social cues.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1221543X
書誌情報 研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

巻 2021-HCI-194, 号 1, p. 1-8, 発行日 2021-08-16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8760
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 17:33:13.545145
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3