ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
  3. 2021
  4. 2021-HCI-192

3次元視線移動システムを用いたVR内での空中テレポーテーションの実装と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209924
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/209924
aa7bafbd-1a50-47e4-957f-a855a47cb12f
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-HCI21192009.pdf IPSJ-HCI21192009.pdf (1.3 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2021-03-08
タイトル
タイトル 3次元視線移動システムを用いたVR内での空中テレポーテーションの実装と評価
タイトル
言語 en
タイトル Implementation and evaluation of aerial teleportation in VR using a 3D gaze locomotion system
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 VR
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
電気通信大学大学院
著者所属
電気通信大学大学院
著者所属
電気通信大学大学院
著者所属
東京都市大学
著者所属
東京都立産業技術高等専門学校
著者所属(英)
en
The University Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University Electro-Communications
著者所属(英)
en
Tokyo City University
著者所属(英)
en
Tokyo Metropolitan College of industrial Technology
著者名 佐藤, 卓

× 佐藤, 卓

佐藤, 卓

Search repository
田野, 俊一

× 田野, 俊一

田野, 俊一

Search repository
橋山, 智訓

× 橋山, 智訓

橋山, 智訓

Search repository
市野, 順子

× 市野, 順子

市野, 順子

Search repository
岩田, 満

× 岩田, 満

岩田, 満

Search repository
著者名(英) Suguru, Sato

× Suguru, Sato

en Suguru, Sato

Search repository
Shunichi, Tano

× Shunichi, Tano

en Shunichi, Tano

Search repository
Tomonori, Hashiyama

× Tomonori, Hashiyama

en Tomonori, Hashiyama

Search repository
Junko, Ichino

× Junko, Ichino

en Junko, Ichino

Search repository
Mitsuru, Iwata

× Mitsuru, Iwata

en Mitsuru, Iwata

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年,VR 内での移動方法は多様化している.従来の移動インタフェースを大きく 4 種類に分類した( ① 2 次元的直進移動,② 2 次元的テレポーテーション,③ 3 次元的直進移動,④ 3 次元的テレポーテーション).地面での移動を 2 次元的,空中での移動を 3 次元的とした.また,歩行動作のような連続的な移動を直進,離散的な移動をテレポーテーションとした.④ は実装・実験を行っている研究が見られないため,本研究では ④ のフレームワークを定義し,それを基に設計された 3 次元視線移動システムを実装する.これは,視点カーソルで目的地を決め,右クリックを押すと瞬間的に移動する.また,テレポーテーションでは,移動後にユーザの顔がどの方向かを設定する必要がある.そのため,移動後の初期方向を 3 タイプ提案した.実験では,3 次元視線移動システム 3 タイプと空間を飛行移動する従来システムを比較した.各移動方法で空中を自由に移動し,10 個のコインを獲得させた.タスクの完了時間,正確さ,VR 酔いを評価し,分析結果から 3 次元視線移動システムの実用性を考察した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The latest technologies and interactions in the field of virtual reality (VR) have brought advances in VR movement methods. The VR movement methods that have been studied so far are two-dimensional movement methods that move in the ground, such as real movement and walk in place. In this research, we propose a 3D method of moving in the air, which is different from these methods. In addition, we deal with teleportation movement, which is different from general straight-line movement. For interaction, we use an HMD equipped with an eye tracking device. The user determines the destination by controlling the gaze. In our experiments, we implemented a game environment to compare the movement in the air. From the results, we evaluate the usability quantitatively and qualitatively.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1221543X
書誌情報 研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

巻 2021-HCI-192, 号 9, p. 1-5, 発行日 2021-03-08
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8760
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 18:20:34.936787
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3