@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00209924,
 author = {佐藤, 卓 and 田野, 俊一 and 橋山, 智訓 and 市野, 順子 and 岩田, 満 and Suguru, Sato and Shunichi, Tano and Tomonori, Hashiyama and Junko, Ichino and Mitsuru, Iwata},
 issue = {9},
 month = {Mar},
 note = {近年,VR 内での移動方法は多様化している.従来の移動インタフェースを大きく 4 種類に分類した( ① 2 次元的直進移動,② 2 次元的テレポーテーション,③ 3 次元的直進移動,④ 3 次元的テレポーテーション).地面での移動を 2 次元的,空中での移動を 3 次元的とした.また,歩行動作のような連続的な移動を直進,離散的な移動をテレポーテーションとした.④ は実装・実験を行っている研究が見られないため,本研究では ④ のフレームワークを定義し,それを基に設計された 3 次元視線移動システムを実装する.これは,視点カーソルで目的地を決め,右クリックを押すと瞬間的に移動する.また,テレポーテーションでは,移動後にユーザの顔がどの方向かを設定する必要がある.そのため,移動後の初期方向を 3 タイプ提案した.実験では,3 次元視線移動システム 3 タイプと空間を飛行移動する従来システムを比較した.各移動方法で空中を自由に移動し,10 個のコインを獲得させた.タスクの完了時間,正確さ,VR 酔いを評価し,分析結果から 3 次元視線移動システムの実用性を考察した., The latest technologies and interactions in the field of virtual reality (VR) have brought advances in VR movement methods. The VR movement methods that have been studied so far are two-dimensional movement methods that move in the ground, such as real movement and walk in place. In this research, we propose a 3D method of moving in the air, which is different from these methods. In addition, we deal with teleportation movement, which is different from general straight-line movement. For interaction, we use an HMD equipped with an eye tracking device. The user determines the destination by controlling the gaze. In our experiments, we implemented a game environment to compare the movement in the air. From the results, we evaluate the usability quantitatively and qualitatively.},
 title = {3次元視線移動システムを用いたVR内での空中テレポーテーションの実装と評価},
 year = {2021}
}