Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2021-01-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
画像AIを備えた訪日外国人向け観光案内チャットボットの開発と実証実験 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development and Field Test of a Tourist Information Chatbot with Image AI for Inbound Tourists |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[推薦論文] スマートフォン, チャットボット, 画像認識, インバウンド, 観光案内 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
日本電信電話株式会社NTTサービスエボリューション研究所 |
著者所属 |
|
|
|
日本電信電話株式会社研究企画部門 |
著者所属 |
|
|
|
日本電信電話株式会社NTTサービスエボリューション研究所 |
著者所属 |
|
|
|
西日本電信電話株式会社 |
著者所属 |
|
|
|
西日本電信電話株式会社 |
著者所属 |
|
|
|
近畿日本鉄道株式会社 |
著者所属 |
|
|
|
近畿日本鉄道株式会社 |
著者所属 |
|
|
|
近畿日本鉄道株式会社 |
著者所属 |
|
|
|
近畿日本鉄道株式会社 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT Service Evolution Laboratories, NTT |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Research and Development Planning Department, NTT |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT Service Evolution Laboratories, NTT |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT West Corporation |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT West Corporation |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kintetsu Railway Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kintetsu Railway Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kintetsu Railway Co., Ltd. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kintetsu Railway Co., Ltd. |
著者名 |
伊藤, 達明
村山, 卓弥
中村, 泰治
島田, 有理子
長谷場, 隆之
溝口, 雄斗
北側, 真由佳
伊東, 剛志
藤井, 秀夫
|
著者名(英) |
Tatsuaki, Ito
Takuya, Murayama
Taiji, Nakamura
Yuriko, Shimada
Takayuki, Haseba
Yuto, Mizoguchi
Mayuka, Kitagawa
Takashi, Ito
Hideo, Fujii
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
訪日外国人が急増する中,旅客施設における問い合わせ応対業務の一部を代替するため,利用客自身によって移動に伴う困り事を解決できるツールの提供が急務である.そこで,画像AIを備えたチャットボットによる,スマートフォン上で動作する観光案内サービスを実現した.そして,その有用性を評価するため,鉄道駅にて観光に訪れた外国人を対象として評価実験を行った.アンケートを通じてサービスの受容性および入力手段の利便性の両観点から評価した結果,いずれも肯定的な反応が顕著であり,実現したサービスの有用性を確認した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In recent years, the number of foreign visitors in Japan is increasing rapidly. It is urgent to provide a tourist information tool which can substitute with a part of concierge's work. We developed a tourist information chatbot with image AI which works on a smartphone. We also conducted a field test at a railway station for foreign tourists to evaluate usefulness of the chatbot. As a result of a questionnaire from viewpoints of service acceptability and convenience of input method, we confirmed the usefulness of the chatbot with image AI because positive reaction from subjects was remarkable. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12894091 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)
巻 2,
号 1,
p. 18-28,
発行日 2021-01-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2435-6484 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |