ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2025
  4. 2025-CE-180

LMSを活用した自主学習と従来型対面授業の学習効果比較研究高等教育における授業方法の実証分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2002278
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2002278
5b535695-097d-460f-b7f2-fedb08154101
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE25180001.pdf IPSJ-CE25180001.pdf (1.3 MB)
 2027年6月7日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2025 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2025-06-07
タイトル
言語 ja
タイトル LMSを活用した自主学習と従来型対面授業の学習効果比較研究高等教育における授業方法の実証分析
タイトル
言語 en
タイトル Comparing Learning Effectiveness between LMS-Based Self- Learning and Traditional Face-to-Face Instruction: An Empirical Analysis in Higher Education
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
日本経済大学
著者所属
京セラコミュニケーションシステム株式会社
著者所属
明治安田生命保険総合会社
著者所属(英)
en
Japan University of Economics
著者所属(英)
en
KYOCERA Communication Systems Co., Ltd.
著者所属(英)
en
Meiji Yasuda Life Insurance Company
著者名 江尻,俊章

× 江尻,俊章

江尻,俊章

Search repository
山口,詩保子

× 山口,詩保子

山口,詩保子

Search repository
松浦,啓

× 松浦,啓

松浦,啓

Search repository
著者名(英) Toshiaki Ejiri

× Toshiaki Ejiri

en Toshiaki Ejiri

Search repository
Shihoko Yamaguchi

× Shihoko Yamaguchi

en Shihoko Yamaguchi

Search repository
Hiromu Matsuura

× Hiromu Matsuura

en Hiromu Matsuura

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,大学のWebサイト制作授業において,LMSを用いた自主学習と従来型対面授業の学習効果を交差デザインで比較した.単純な差分の差分析では,LMS導入効果は正の値(19.8点)を示したが統計的有意性は確認できなかった.しかし,学生の個人特性(事前GPA,留学生ダミー,出席率など)を統制したクラスタ・ロバストOLS回帰分析では,サンプル数少なく手法の正当性に疑問がのこるものの,LMS導入の純粋効果は有意に高く(35.8点,p <.001),特に留学生において顕著な効果(+10.2点,p =.021)が示された,相関分析では,従来授業で出席率と成績向上に正の相関(r = 0.50),LMS授業では負の相関(r = -0.53)という対照的な結果が得られた.これらの結果は,LMS環境では単なる出席よりも自己調整的な学習の質が成果を左右すること,また適切な統計的調整により真のLMS効果が顕在化する可能性があることを示している.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we compared the learning outcomes of self-directed study supported by an LMS with those of conventional face-to-face instruction in a university web-site production course using a crossover design. A simple difference-in-differences analysis yielded a positive but statistically non-significant LMS effect of 19.8 points. However, after controlling for student characteristics (pre-course GPA, international-student dummy, attendance rate, etc.) with cluster-robust OLS regression, the net impact of LMS adoption rose to 35.8 points and became highly significant (p < .001); the gain was especially marked for international students (+10.2 points, p = .021). Correlation analysis further showed a positive relationship between attendance and performance gains in the traditional class (r = 0.50) but a negative relationship in the LMS class (r = -0.53). These results indicate that, in an LMS environment, the quality of self-regulated learning rather than mere attendance drives achievement, and that proper statistical adjustment has potential to reveal the true instructional benefit of LMS integration.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2025-CE-180, 号 1, p. 1-8, 発行日 2025-06-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-29 05:45:24.437062
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3