WEKO3
アイテム
ドリトルによる「リズムの理解」を目的とした授業実践
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/190775
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1907750e9486db-1283-47b8-8b89-7257c18ae52f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-08-12 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | ドリトルによる「リズムの理解」を目的とした授業実践 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Lesson practice to aim for ’Understanding Rhythm’ by Dolittle | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | リズム教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 情報教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プログラミング教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ドリトル | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
神奈川県立柏陽高等学校 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
大阪電気通信大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Hakuyo High School, Yokohama,Kanagawa | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Osaka Electro-Communication University | ||||||||||
著者名 |
間辺, 広樹
× 間辺, 広樹
× 兼宗, 進
|
|||||||||
著者名(英) |
Hiroki, Manabe
× Hiroki, Manabe
× Susumu, Kanemune
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 情報教育と音楽教育の関係は以前からの話題であったが,本研究では,プログラミング言語ドリト ルの「音符の長さを数で設定する表記法」を用いたリズム教育に着目した.ドリトルでは音符の長さを適 切に設定しないと,奏でる音楽は正確なリズムを刻まない.そのため,学習者がこの表記法を用いて「楽 譜からプログラムへと変換する作業」を行えば,音符の長さ(特に付点音符)に対して慎重になり,リズ ムの理解が進むのではないかと考えた.本稿では,高等学校の3 つのクラスで行った検証授業の結果から,学習者の「リズムの理解」に対する変容の様子を示す.その上で,「リズムの理解」を通して実現する音楽科の授業法を提案する. |
|||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The relation between information education and music education has been discussed for a long time. This research focused on rhythm education by Dollitle, educational programming language. It has a specific way for rhythmic expression that the length of each note is set by numbers. Through the work for translating a musical score into Dolittle codes, authors hypothesized that learners would be careful for the length of each note, and would advance the understaning of rhythm. This report shows the changes of learners’ understanding of rhythm from the results of the experimental lessons. Moreover, we suggest effective ways for rhythm educaton. | |||||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集 巻 2018, 号 8, p. 53-59, 発行日 2018-08-12 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |