ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2018

ドリトルによる「リズムの理解」を目的とした授業実践

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/190775
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/190775
0e9486db-1283-47b8-8b89-7257c18ae52f
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2018008.pdf IPSJ-SSS2018008.pdf (897.0 kB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2018-08-12
タイトル
タイトル ドリトルによる「リズムの理解」を目的とした授業実践
タイトル
言語 en
タイトル Lesson practice to aim for ’Understanding Rhythm’ by Dolittle
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 音楽教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 リズム教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 情報教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 プログラミング教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 ドリトル
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
神奈川県立柏陽高等学校
著者所属
大阪電気通信大学
著者所属(英)
en
Hakuyo High School, Yokohama,Kanagawa
著者所属(英)
en
Osaka Electro-Communication University
著者名 間辺, 広樹

× 間辺, 広樹

間辺, 広樹

Search repository
兼宗, 進

× 兼宗, 進

兼宗, 進

Search repository
著者名(英) Hiroki, Manabe

× Hiroki, Manabe

en Hiroki, Manabe

Search repository
Susumu, Kanemune

× Susumu, Kanemune

en Susumu, Kanemune

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 情報教育と音楽教育の関係は以前からの話題であったが,本研究では,プログラミング言語ドリト
ルの「音符の長さを数で設定する表記法」を用いたリズム教育に着目した.ドリトルでは音符の長さを適
切に設定しないと,奏でる音楽は正確なリズムを刻まない.そのため,学習者がこの表記法を用いて「楽
譜からプログラムへと変換する作業」を行えば,音符の長さ(特に付点音符)に対して慎重になり,リズ
ムの理解が進むのではないかと考えた.本稿では,高等学校の3 つのクラスで行った検証授業の結果から,学習者の「リズムの理解」に対する変容の様子を示す.その上で,「リズムの理解」を通して実現する音楽科の授業法を提案する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The relation between information education and music education has been discussed for a long time. This research focused on rhythm education by Dollitle, educational programming language. It has a specific way for rhythmic expression that the length of each note is set by numbers. Through the work for translating a musical score into Dolittle codes, authors hypothesized that learners would be careful for the length of each note, and would advance the understaning of rhythm. This report shows the changes of learners’ understanding of rhythm from the results of the experimental lessons. Moreover, we suggest effective ways for rhythm educaton.
書誌情報 情報教育シンポジウム論文集

巻 2018, 号 8, p. 53-59, 発行日 2018-08-12
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 01:02:59.303539
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3