@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00190775, author = {間辺, 広樹 and 兼宗, 進 and Hiroki, Manabe and Susumu, Kanemune}, book = {情報教育シンポジウム論文集}, issue = {8}, month = {Aug}, note = {情報教育と音楽教育の関係は以前からの話題であったが,本研究では,プログラミング言語ドリト ルの「音符の長さを数で設定する表記法」を用いたリズム教育に着目した.ドリトルでは音符の長さを適 切に設定しないと,奏でる音楽は正確なリズムを刻まない.そのため,学習者がこの表記法を用いて「楽 譜からプログラムへと変換する作業」を行えば,音符の長さ(特に付点音符)に対して慎重になり,リズ ムの理解が進むのではないかと考えた.本稿では,高等学校の3 つのクラスで行った検証授業の結果から,学習者の「リズムの理解」に対する変容の様子を示す.その上で,「リズムの理解」を通して実現する音楽科の授業法を提案する., The relation between information education and music education has been discussed for a long time. This research focused on rhythm education by Dollitle, educational programming language. It has a specific way for rhythmic expression that the length of each note is set by numbers. Through the work for translating a musical score into Dolittle codes, authors hypothesized that learners would be careful for the length of each note, and would advance the understaning of rhythm. This report shows the changes of learners’ understanding of rhythm from the results of the experimental lessons. Moreover, we suggest effective ways for rhythm educaton.}, pages = {53--59}, publisher = {情報処理学会}, title = {ドリトルによる「リズムの理解」を目的とした授業実践}, volume = {2018}, year = {2018} }