Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-03-12 |
タイトル |
|
|
タイトル |
相互評価を伴うスモールステップ化を導入した子ども向けプログラミング学習支援システム |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Programming Learning System for Children Introducing Small Steps Involving Mutual Evaluation |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習支援 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
立命館大学情報理工学部 |
著者所属 |
|
|
|
立命館大学大学院情報理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
立命館大学大学院情報理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
立命館大学大学院情報理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
立命館大学情報理工学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
College of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
College of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
著者名 |
岩佐, 彩加
松原, 理紗
武田, 悠暉
道念, 幹
高田, 秀志
|
著者名(英) |
Ayaka, Iwasa
Risa, Matsubara
Yuki, Takeda
Tsuyoshi, Donen
Hideyuki, Takada
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
近年,子ども向けのプログラミング教育が以前に増して注目を集めている.子ども達がプログラミングを通じて学習を行う意義として,コンピュテーショナル ・ シンキングの育成がある.本稿では,スモールステップ化された学習課題に取り組みながらプログラムが正しく動作しているのかを相互評価するような機能により,子ども達が他者と関わり合いながらコンピュテーショナル ・ シンキングを育むことができるようなプログラミング学習支援システムを提案する.また,本システムをプログラミングワークショップに適用して得た知見について述べる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In recent years, programming education for children has been gaining much attention. One of the purposes of learning with programming is to foster computational thinking. In this paper, we propose a programming learning system with which children can work on programming projects introducing small steps and mutually evaluate whether their project performs correctly, leading to acquiring computational thinking skills while they interact each other. We also show our findings obtained by applying this system to a programming workshop. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1155524X |
書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)
巻 2018-GN-104,
号 6,
p. 1-7,
発行日 2018-03-12
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8744 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |