Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2018-02-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
機械学習を用いないガイスターの行動アルゴリズム開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Developping geister algorithms without machine learning |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
京都大学大学院人間・環境学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学大学院情報科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Human and Environmental Studies,Kyoto Unversity |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science and Technology,Osaka University |
著者名 |
末續, 鴻輝
織田, 祐輔
|
著者名(英) |
Koki, Suetsugu
Yusuke, Orita
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
ガイスターは,二人で行う不完全情報ゲームである.相手の駒の種類がわからない中で,その正体を推測し,かつ自分の駒の正体を推測されないようにプレイを行う必要があり,単純なゲームでありながら複雑な心理戦の様相を呈する.そのため人工知能研究の対象としても注目され,本年より GAT の種目の一つに,ガイスターの人工知能対戦が採用された.そこで本研究では,ガイスター AI 大会に出場させる人工知能の開発を行った.近年の人工知能に関する話題は,機械学習に関するものが注目されており,ルールベースに開発を行ったものはあまり話題に上らないが,本研究においては,機械学習を用いずに強くできるかを検証するため,機械学習は用いずに開発を行ったので,その行動アルゴリズムをここに紹介する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Geister is a two player imperfect information game. Players need to guess the color of each piece of the opponent, so they also need to bluff. Since geister AI tournament will start as an event of Game AI Tournament, we developped a geister AI. Although machine learning is paid atteintion to in these days, this AI is developped without machine learning in order to verify whether it can be made strong without using it. We show the algorithms here. |
書誌情報 |
GAT2018論文集
巻 2018,
p. 13-16,
発行日 2018-02-25
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |