ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.3
  4. No.3

高等学校における複数言語によるプログラミング教育の提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/183824
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/183824
75f017a9-62e0-474b-8b80-d9be27dbf929
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0303005.pdf IPSJ-TCE0303005.pdf (2.6 MB)
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2017-10-19
タイトル
タイトル 高等学校における複数言語によるプログラミング教育の提案
タイトル
言語 en
タイトル Proposal of Lesson at High School Using Multiple Programming Languages
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] 情報システム,プログラミング教育,IoT,クライアントサイド,サーバサイド,ドリトル,JavaScript,PHP
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
神奈川県立柏陽高等学校
著者所属
東京農工大学
著者所属
東京農工大学
著者所属
明星大学
著者所属
大阪電気通信大学
著者所属(英)
en
Hakuyo high school
著者所属(英)
en
Tokyo University of Agriculture and Technology
著者所属(英)
en
Tokyo University of Agriculture and Technology
著者所属(英)
en
Meisei University
著者所属(英)
en
Osaka Electro-Communication University
著者名 間辺, 広樹

× 間辺, 広樹

間辺, 広樹

Search repository
長島, 和平

× 長島, 和平

長島, 和平

Search repository
並木, 美太郎

× 並木, 美太郎

並木, 美太郎

Search repository
長, 慎也

× 長, 慎也

長, 慎也

Search repository
兼宗, 進

× 兼宗, 進

兼宗, 進

Search repository
著者名(英) Hiroki, Manabe

× Hiroki, Manabe

en Hiroki, Manabe

Search repository
Kazuhei, Nagashima

× Kazuhei, Nagashima

en Kazuhei, Nagashima

Search repository
Mitarou, Namiki

× Mitarou, Namiki

en Mitarou, Namiki

Search repository
Shinya, Cho

× Shinya, Cho

en Shinya, Cho

Search repository
Susumu, Kanemune

× Susumu, Kanemune

en Susumu, Kanemune

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 情報機器が普及し,多くのユーザが日常的に情報システムを使っているが,それらがプログラミングによって構築されているといった仕組みへの関心は希薄である.本研究では,情報機器がどのような仕組みで動いているのかを理解させる目的で,ドリトル,JavaScript,PHPの3言語を用いたプログラミング教育を高等学校において実践した.プログラミングの導入としてドリトルを用いた後,クライアントサイドのプログラミング体験にJavaScript,サーバサイドのプログラミング体験にPHPを用いた.JavaScriptとPHPにおいては,高校生でもこれらの言語を学習できるように開発されたBit ArrowとPHPエディタをそれぞれ用いた.10時間の授業実践を通して,生徒は情報システムとプログラミングを学ぶことの意義を感じるようになった.本稿では実践の概要を示し,成果と課題について報告する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Today IT equipment such as smartphones and tablets are widely used. However, most users are only using them as their tools and are not aware of their internal mechanisims and the fact that software on those devices are built through programming activities. In this research, the authors have conducted experimental classes on high school to enhance students' interests on mechanisms within the IT devices and evaluated its outcome. We have used three programming languages in the class; Dolittle for introduction, JavaScript for client side experiences and PHP for server side experiences. We have used Bit Arrow (for JavaScript) and PHP Editor (for PHP) to enable students' smooth learning. 10 hours of class lessons were practiced. As the result, students became aware of the siginificance of learning information systems and programming.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 3, 号 3, p. 29-41, 発行日 2017-10-19
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 03:31:18.694462
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3