@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00183824, author = {間辺, 広樹 and 長島, 和平 and 並木, 美太郎 and 長, 慎也 and 兼宗, 進 and Hiroki, Manabe and Kazuhei, Nagashima and Mitarou, Namiki and Shinya, Cho and Susumu, Kanemune}, issue = {3}, journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)}, month = {Oct}, note = {情報機器が普及し,多くのユーザが日常的に情報システムを使っているが,それらがプログラミングによって構築されているといった仕組みへの関心は希薄である.本研究では,情報機器がどのような仕組みで動いているのかを理解させる目的で,ドリトル,JavaScript,PHPの3言語を用いたプログラミング教育を高等学校において実践した.プログラミングの導入としてドリトルを用いた後,クライアントサイドのプログラミング体験にJavaScript,サーバサイドのプログラミング体験にPHPを用いた.JavaScriptとPHPにおいては,高校生でもこれらの言語を学習できるように開発されたBit ArrowとPHPエディタをそれぞれ用いた.10時間の授業実践を通して,生徒は情報システムとプログラミングを学ぶことの意義を感じるようになった.本稿では実践の概要を示し,成果と課題について報告する., Today IT equipment such as smartphones and tablets are widely used. However, most users are only using them as their tools and are not aware of their internal mechanisims and the fact that software on those devices are built through programming activities. In this research, the authors have conducted experimental classes on high school to enhance students' interests on mechanisms within the IT devices and evaluated its outcome. We have used three programming languages in the class; Dolittle for introduction, JavaScript for client side experiences and PHP for server side experiences. We have used Bit Arrow (for JavaScript) and PHP Editor (for PHP) to enable students' smooth learning. 10 hours of class lessons were practiced. As the result, students became aware of the siginificance of learning information systems and programming.}, pages = {29--41}, title = {高等学校における複数言語によるプログラミング教育の提案}, volume = {3}, year = {2017} }