ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2017
  4. 2017-CE-140

プログラミング科目におけるTA/SAの知識継承と教育力向上の試み

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/182482
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/182482
3b97bfad-262f-4c9f-ba37-5cc118098840
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE17140008.pdf IPSJ-CE17140008.pdf (1.0 MB)
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2017-07-01
タイトル
タイトル プログラミング科目におけるTA/SAの知識継承と教育力向上の試み
タイトル
言語 en
タイトル Sharing Knowledge and Improving Teaching Ability of Teaching Assistants and Student Assistants in Computer Programming Classes
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
日本工業大学
著者所属
日本工業大学
著者所属
日本工業大学
著者所属
日本工業大学
著者所属
日本工業大学
著者所属
日本工業大学
著者所属
日本工業大学
著者所属(英)
en
Nippon Institute of Technology
著者所属(英)
en
Nippon Institute of Technology
著者所属(英)
en
Nippon Institute of Technology
著者所属(英)
en
Nippon Institute of Technology
著者所属(英)
en
Nippon Institute of Technology
著者所属(英)
en
Nippon Institute of Technology
著者所属(英)
en
Nippon Institute of Technology
著者名 大橋, 裕太郎

× 大橋, 裕太郎

大橋, 裕太郎

Search repository
勝間田, 仁

× 勝間田, 仁

勝間田, 仁

Search repository
中村, 一博

× 中村, 一博

中村, 一博

Search repository
橋浦, 弘明

× 橋浦, 弘明

橋浦, 弘明

Search repository
松浦, 隆文

× 松浦, 隆文

松浦, 隆文

Search repository
石原, 次郎

× 石原, 次郎

石原, 次郎

Search repository
山地, 秀美

× 山地, 秀美

山地, 秀美

Search repository
著者名(英) Yutaro, Ohashi

× Yutaro, Ohashi

en Yutaro, Ohashi

Search repository
Masashi, Katsumata

× Masashi, Katsumata

en Masashi, Katsumata

Search repository
Kazuhiro, Nakamura

× Kazuhiro, Nakamura

en Kazuhiro, Nakamura

Search repository
Hiroaki, Hashiura

× Hiroaki, Hashiura

en Hiroaki, Hashiura

Search repository
Takafumi, Matsuura

× Takafumi, Matsuura

en Takafumi, Matsuura

Search repository
Jiro, Ishihara

× Jiro, Ishihara

en Jiro, Ishihara

Search repository
Hidemi, Yamachi

× Hidemi, Yamachi

en Hidemi, Yamachi

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 筆者らが所属する学科では初年次プログラミング科目においてティーチング ・ アシスタント (TA) とスチューデント ・ アシスタント (SA) が授業支援をおこなっている.TA / SA は学期や年度ごとに入れ替わるため,教え方などの知識を蓄積し継承することが難しいという問題があった.また,TA / SA の教育力は授業の質に大きく影響するものの,TA / SA の育成 ・ 評価方法について教員間でこれまで十分な議論と意識共有がおこなえていなかった.本研究では,TA / SA がどのような知識を蓄積しているかをグループインタビューの手法を用いて調査した.「事例 - コードマトリクス」 という質的調査法を援用し分析した結果,TA / SA の活動に関する 20 種類の事例を抽出し,「問題の特定と分析」 「教え方 ・ 伝え方の工夫」 「TA / SA 間の連携 ・ 情報共有」 「振り返り」 の 4 つのカテゴリーを生成した.この結果から,教員が優良事例と判断した教え方や知識を抽出し,TA / SA が使用するためのガイドブックと TA /SAが活動を自己評価するためのルーブリック (評価基準) を作成した.これらを 1 年後の同科目において運用し有用性を検証したところ,ガイドブックには (1) 分からないことがあった時に役立つ,(2) 他の TA / SA の指導法や考えを知るのに役立つ,(3) プログラミングや情報技術について学び直すことつながる,といった効果があり,TA / SA未経験者だけでなく TA / SA 経験者にとっても有益であったことが分かった.またルーブリックは,TA / SA の活動の充実度を数値で明確化することができ,それぞれの活動を客観的に振り返るきっかけとなったことを確認した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In our department, teaching assistants (TAs) and students assistants (SAs) support various teaching activities in computer programming classes ; however, it is difficult to share specific knowledge and improve the teaching abilities of TAs and SAs because most of them are replaced by new students every semester or every year. Further, as teachers we do not typically have a set of fully discussed rigorous evaluation methods for TAs and SAs because their teaching practices are rather diverse. In this article, we investigate the knowledge that TAs and SAs accumulate. We used group interviews as our research method and formed a case-code matrix, which is a qualitative data analysis method. Our results selected 20 cases and were classified into four categories, i.e., identifying and analyzing problems, ingenuity in teaching, cooperating and sharing information with other TAs and SAs, and reflection. Based on our results, we created a guidebook and rubric with self-assessment criteria for TAs and SAs, then used these rubrics in the same class in the next year. From final reports written by participating TAs and SAs, we found that the guidebook helped them (1) when they found something they did not know or understand, (2) to know what and how other TAs and SAs performed their duties in the past, and (3) to relearn programming and information technologies. We also found that the rubric helped to quantify the fullness of their teaching activities, enabling them to reflect on their activities objectively.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2017-CE-140, 号 8, p. 1-7, 発行日 2017-07-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 04:04:12.406245
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3