@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00182482, author = {大橋, 裕太郎 and 勝間田, 仁 and 中村, 一博 and 橋浦, 弘明 and 松浦, 隆文 and 石原, 次郎 and 山地, 秀美 and Yutaro, Ohashi and Masashi, Katsumata and Kazuhiro, Nakamura and Hiroaki, Hashiura and Takafumi, Matsuura and Jiro, Ishihara and Hidemi, Yamachi}, issue = {8}, month = {Jul}, note = {筆者らが所属する学科では初年次プログラミング科目においてティーチング ・ アシスタント (TA) とスチューデント ・ アシスタント (SA) が授業支援をおこなっている.TA / SA は学期や年度ごとに入れ替わるため,教え方などの知識を蓄積し継承することが難しいという問題があった.また,TA / SA の教育力は授業の質に大きく影響するものの,TA / SA の育成 ・ 評価方法について教員間でこれまで十分な議論と意識共有がおこなえていなかった.本研究では,TA / SA がどのような知識を蓄積しているかをグループインタビューの手法を用いて調査した.「事例 - コードマトリクス」 という質的調査法を援用し分析した結果,TA / SA の活動に関する 20 種類の事例を抽出し,「問題の特定と分析」 「教え方 ・ 伝え方の工夫」 「TA / SA 間の連携 ・ 情報共有」 「振り返り」 の 4 つのカテゴリーを生成した.この結果から,教員が優良事例と判断した教え方や知識を抽出し,TA / SA が使用するためのガイドブックと TA /SAが活動を自己評価するためのルーブリック (評価基準) を作成した.これらを 1 年後の同科目において運用し有用性を検証したところ,ガイドブックには (1) 分からないことがあった時に役立つ,(2) 他の TA / SA の指導法や考えを知るのに役立つ,(3) プログラミングや情報技術について学び直すことつながる,といった効果があり,TA / SA未経験者だけでなく TA / SA 経験者にとっても有益であったことが分かった.またルーブリックは,TA / SA の活動の充実度を数値で明確化することができ,それぞれの活動を客観的に振り返るきっかけとなったことを確認した., In our department, teaching assistants (TAs) and students assistants (SAs) support various teaching activities in computer programming classes ; however, it is difficult to share specific knowledge and improve the teaching abilities of TAs and SAs because most of them are replaced by new students every semester or every year. Further, as teachers we do not typically have a set of fully discussed rigorous evaluation methods for TAs and SAs because their teaching practices are rather diverse. In this article, we investigate the knowledge that TAs and SAs accumulate. We used group interviews as our research method and formed a case-code matrix, which is a qualitative data analysis method. Our results selected 20 cases and were classified into four categories, i.e., identifying and analyzing problems, ingenuity in teaching, cooperating and sharing information with other TAs and SAs, and reflection. Based on our results, we created a guidebook and rubric with self-assessment criteria for TAs and SAs, then used these rubrics in the same class in the next year. From final reports written by participating TAs and SAs, we found that the guidebook helped them (1) when they found something they did not know or understand, (2) to know what and how other TAs and SAs performed their duties in the past, and (3) to relearn programming and information technologies. We also found that the rubric helped to quantify the fullness of their teaching activities, enabling them to reflect on their activities objectively.}, title = {プログラミング科目におけるTA/SAの知識継承と教育力向上の試み}, year = {2017} }