Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2016-08-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
講義内容の要約字幕作成支援システム―意思決定手法とバスケット分析に基づく支援機能の実装と評価― |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A System to Help with Making Subtitles Condensed the Content of a Lecture by Using Decision-Making Technique and Basket Analysis: Implementation of Support Functions and Evaluation of Them |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
国立情報学研究所先端ソフトウェア工学・国際研究センター |
著者所属 |
|
|
|
青山学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
香川大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Informatics |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Aoyama Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kagawa University |
著者名 |
桃井, 凌
杉本, 徹
古宮, 誠一
上之薗, 和宏
八重樫, 理人
|
著者名(英) |
Ryo, Momoi
Toru, Sugimoto
Seiichi, Komiya
Kazuhiro, Uenosono
Rihito, Yaegashi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
講師の発話情報を要約した文章を講義の映像に字幕として付与することは,日本語初心者が講義内容を理解するのに効果的であると思われる.しかし,要約字幕の作成には多くの労力が必要であり,講義を担当する講師以外の人間が要約を作成すると,講師の意図とは異なる要約が作成されてしまう可能性がある.著者らは,意思決定手法とアソシエーションルールを利用して,講師の発話テキストから重要文を抽出することにより,講師の意図を反映した要約字幕の作成を支援する方法を提案している.今回,提案手法の機能を実装し,講師の意図を反映した要約が作成されているかどうか,要約字幕が学生の学習支援につながるかどうかを実験により評価している. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is one of effective means for a beginner of Japanese language to understand the content of a lecture conducted in Japanese to attach abridged sentences of an instructor's utterance information as subtitles to the video of a lecture conducted in Japanese. However, the means have the following two problems: One problem is to take a lot of work to make subtitles condensed the content of a lecture. Another problem is to threaten to create abridged sentences to disagree with what the instructor intended, if anybody but the instructor make abridged sentences. The authors propose a method to help with making subtitles based on the instructor's intention, by eliciting key sentences from the utterance texts of the instructor with use of decision-making technique and association rules. The authors implement functions of the proposed method and conduct experiments to examine whether the generated subtitles reflect the instructor's intention, and whether they help students to understand lectures. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11253943 |
書誌情報 |
研究報告情報システムと社会環境(IS)
巻 2016-IS-137,
号 6,
p. 1-8,
発行日 2016-08-18
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8809 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |