Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2016-01-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中規模都市圏を対象としたデマンドバスを用いる階層型協調交通システムの提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Propose of Hierarchical Cooperative Transport System Using Demand Responsive Vehicles for Mid-sized Metropolitan Area |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:スマートコミュニティ実現のための高度交通システムとモバイル通信] 高度交通システム,交通シミュレーション,Dial-a-Ride問題 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
琉球大学大学院理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
琉球大学工学部 |
著者所属 |
|
|
|
琉球大学工学部 |
著者所属 |
|
|
|
沖縄国際大学経済学部 |
著者所属 |
|
|
|
琉球大学工学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Engineering and Science, University of the Ryukyus |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Engineering, University of the Ryukyus |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Engineering, University of the Ryukyus |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Department of Economics, Okinawa International University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Engineering, University of the Ryukyus |
著者名 |
上原, 和樹
赤嶺, 有平
當間, 愛晃
根路銘, もえ子
遠藤, 聡志
|
著者名(英) |
Kazuki, Uehara
Yuhei, Akamine
Naruaki, Toma
Moeko, Nerome
Satoshi, Endo
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
地方都市郊外における公共交通は主に固定路線バスが用いられるが,利便性の観点から利用者が減少傾向にある.このような現状において,デマンドバスは有効な交通手段として注目されているが,デマンドバスの経路計画問題は利用者の増加に従い計算コストが爆発的に増加することが知られている.本稿では,地方都市およびその郊外地域といった中規模都市圏におけるデマンドバスの経路計画を実時間内に行うため,階層型協調交通システムを提案する.評価実験においては,中規模都市圏である沖縄県那覇通勤圏をモデルに構築した道路ネットワークを用い,パーソントリップ調査に基づきトリップを生成してシミュレーションを行った.評価実験の結果,経路計画問題を階層化することで既存の経路計画手法よりも高速に経路計画できることを示した.さらに現行の固定路線バスとの比較に基づき提案システムの実現可能性について検討した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this paper, we propose a hierarchical cooperative transport system using demand responsive buses to improve service quality of transportation system in middle-sized cities. We evaluated the proposed system with static simulation constructed from the real road network and trip data generated from a person trip survey report. The result showed the proposed system makes the route planning faster than conventional algorithm for the DARP. Furthermore, we compared the service quality and operational cost of the proposed system with the existing fixed route bus system, and discussed the feasibility of the proposed system. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 57,
号 1,
p. 89-99,
発行日 2016-01-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |