@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00147428,
 author = {上原, 和樹 and 赤嶺, 有平 and 當間, 愛晃 and 根路銘, もえ子 and 遠藤, 聡志 and Kazuki, Uehara and Yuhei, Akamine and Naruaki, Toma and Moeko, Nerome and Satoshi, Endo},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌},
 month = {Jan},
 note = {地方都市郊外における公共交通は主に固定路線バスが用いられるが,利便性の観点から利用者が減少傾向にある.このような現状において,デマンドバスは有効な交通手段として注目されているが,デマンドバスの経路計画問題は利用者の増加に従い計算コストが爆発的に増加することが知られている.本稿では,地方都市およびその郊外地域といった中規模都市圏におけるデマンドバスの経路計画を実時間内に行うため,階層型協調交通システムを提案する.評価実験においては,中規模都市圏である沖縄県那覇通勤圏をモデルに構築した道路ネットワークを用い,パーソントリップ調査に基づきトリップを生成してシミュレーションを行った.評価実験の結果,経路計画問題を階層化することで既存の経路計画手法よりも高速に経路計画できることを示した.さらに現行の固定路線バスとの比較に基づき提案システムの実現可能性について検討した., In this paper, we propose a hierarchical cooperative transport system using demand responsive buses to improve service quality of transportation system in middle-sized cities. We evaluated the proposed system with static simulation constructed from the real road network and trip data generated from a person trip survey report. The result showed the proposed system makes the route planning faster than conventional algorithm for the DARP. Furthermore, we compared the service quality and operational cost of the proposed system with the existing fixed route bus system, and discussed the feasibility of the proposed system.},
 pages = {89--99},
 title = {中規模都市圏を対象としたデマンドバスを用いる階層型協調交通システムの提案},
 volume = {57},
 year = {2016}
}