ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.1
  4. No.4

小学校1年生におけるタブレット端末を活用した授業実践と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/146539
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/146539
f10c8988-90f2-4c7d-b4f5-da91bf8d1581
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0104004.pdf IPSJ-TCE0104004.pdf (2.8 MB)
Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2015-12-09
タイトル
タイトル 小学校1年生におけるタブレット端末を活用した授業実践と評価
タイトル
言語 en
タイトル Practice and Evaluation of Classes Utilizing Tablet Devices in the First Grade of Primary School
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] 小学校1年生,ICTスキル,タブレット端末,文房具,学習スタイル
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
慶應義塾幼稚舎/現在,慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科博士課程
著者所属
慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科
著者所属
岐阜聖徳学園大学教育学部
著者所属
慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科
著者所属
慶應義塾大学環境情報学部
著者所属(英)
en
Keio Gijyuku Yochisha Primary School / Presently with Graduate School of Media and Governance, Keio University
著者所属(英)
en
Graduate School of Media Design, Keio University
著者所属(英)
en
School of Education, Gifu Shotoku Gakuen University
著者所属(英)
en
Graduate School of Media Design, Keio University
著者所属(英)
en
Faculty of Environmental and Information Studies, Keio University
著者名 鈴木, 二正

× 鈴木, 二正

鈴木, 二正

Search repository
西山, 由真

× 西山, 由真

西山, 由真

Search repository
芳賀, 高洋

× 芳賀, 高洋

芳賀, 高洋

Search repository
大川, 恵子

× 大川, 恵子

大川, 恵子

Search repository
村井, 純

× 村井, 純

村井, 純

Search repository
著者名(英) Tsugumasa, Suzuki

× Tsugumasa, Suzuki

en Tsugumasa, Suzuki

Search repository
Yuma, Nishiyama

× Yuma, Nishiyama

en Yuma, Nishiyama

Search repository
Takahiro, Haga

× Takahiro, Haga

en Takahiro, Haga

Search repository
Keiko, Okawa

× Keiko, Okawa

en Keiko, Okawa

Search repository
Jun, Murai

× Jun, Murai

en Jun, Murai

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 慶應義塾幼稚舎の小学2年生(児童数36名)のクラスでは,子どもたちの情報活用能力の向上を目標として,1年生のときから児童1人1台のタブレット端末を導入して授業実践を行ってきた(2013年9月~現在).学習におけるICT活用が特別なことではなく,ごく自然に,新しい文房具の1つであるという感覚を養い,ICTを思いどおりに使いこなせるようになることを期待している.タブレット端末は標準的かつ一般的な機能・アプリ等を選定し,直観的な操作・軽量性(機動力)等タブレット端末の特性を生かした学習における活用方法を模索している.加えて,共同研究者である慶應大学の学生とともにプロジェクトチームを構築し,授業記録・授業解析を行っている.一方,慶應義塾幼稚舎では10年以上前から情報科を設置して情報教育を行ってきたが,本実践により情報科の内容を精選していく必要性も感じている.本稿では,特に小学1年生時に行った計18時間の授業実践とアンケート調査等から,学習に対する児童の理解や意識の変容,学習スタイルの変容,児童のICTスキルの向上等を検討する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This research is started in September 2013 at Keio Primary School, following a group of thirty six second grade students continuous use of tablet devices in classes from the first grade. The purpose of this research is not limited to the development of certain skills, such as ICT literacy. It focuses on the introduction of tablet devices as a part of the necessary stationery used in the classroom. In the classes, standard and general tablet functions were selected and tested. A drawing application, digital camera, movie shooting application and drills have been utilized over the course of the project. The potential of the lightweight, intuitive operation, and mobility characteristics of tablet devices are significant factors were considered. Alongside a team of Keio University students, classes were recorded and all gathered data was analyzed. This paper discusses the results of 18 hours of tablet devices operated first grade classes with regards to student familiarity with and use of tablets as stationery items. Results from administered questionnaires present examples of changes in the students understanding and consciousness of their learning process, changes in learning style and improvement of personal ICT skills. The familiarity of tablet devices as stationery items rather than special gadgets is one of the most important goals of this research.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 1, 号 4, p. 21-37, 発行日 2015-12-09
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 17:55:16.610662
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3