Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2015-07-15 |
タイトル |
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タイトル |
ソーシャルネットワークにおけるクチコミに対するインセンティブ報酬を用いた行動促進手法 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Activity Promotion Method with Incentive Reward for Word-of-mouth Information Propagation on Social Networks |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] クチコミ情報伝達,インセンティブ報酬,ソーシャルネットワーク,社会行動促進 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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日本電気株式会社 |
著者所属 |
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京都大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
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日本電気株式会社 |
著者所属 |
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日本電気株式会社 |
著者所属 |
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日本電気株式会社 |
著者所属 |
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日本電気株式会社 |
著者所属 |
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日本電気株式会社 |
著者所属 |
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京都大学大学院情報学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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NEC Corporation |
著者所属(英) |
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en |
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Communications and Computer Engineering, Graduate School of Informatics, Kyoto University |
著者所属(英) |
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en |
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NEC Corporation |
著者所属(英) |
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en |
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NEC Corporation |
著者所属(英) |
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NEC Corporation |
著者所属(英) |
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NEC Corporation |
著者所属(英) |
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NEC Corporation |
著者所属(英) |
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en |
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Communications and Computer Engineering, Graduate School of Informatics, Kyoto University |
著者名 |
田仲, 理恵
新熊, 亮一
板谷, 聡子
小西, 琢
吉永, 直生
土井, 伸一
山田, 敬嗣
高橋, 達郎
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著者名(英) |
Rie, Tanaka
Ryoichi, Shinkuma
Satoko, Itaya
Taku, Konishi
Naoki, Yoshinaga
Shinichi, Doi
Keiji, Yamada
Tatsuro, Takahashi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
商業活動や社会活動においては,人々に情報を伝達して行動を促進する試みがしばしば行われる.社会活動では商業活動に比べて,情報受信者の情報や行動そのものへの興味が薄いことがあり,同じ情報伝達の枠組みでも行動に結び付きにくいという問題がある.そこで本論文では,商業活動において行動促進効果があるといわれているクチコミを用いた情報伝達に着目し,ソーシャルネットワーク上のクチコミによって社会行動を促進する手法について検討を行う.具体的には,ソーシャルネットワーク上での情報送信に対してインセンティブ報酬を与えるモデルを想定して,情報送信そのものに報酬を付与する送信基準方式と,情報送信後に相手が行動を起こした場合に情報送信者に報酬を付与する行動基準方式の2通りを比較した.114名の参加した社会実験結果から,行動基準方式の方が素早い行動が起きること,情報送信時に依頼的なクチコミを付加する方が素早い行動が起きること,行動基準方式は送信基準方式に比べて依頼的なクチコミを付加する割合が高いことが明らかになった.これより,行動基準方式を用いることで情報送信者は依頼的な内容のクチコミを作成する傾向が強まり,それにより行動促進効果があることが確かめられた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Sometimes information is sent to people in order to promote commercial or social activities. Since people are less interested in social activities, like environmental or political activities, than in commercial activities, like buying something, the mechanism of commercial activity promotion may not work well for social activity promotion. We focus on word-of-mouth which is said to have an effect on commercial activity promotion and propose a method of social activity promotion with word-of-mouth on on-line social network. We assume the model to give incentive reward to word-of-mouth information propagation and compare 2 cases: giving incentive reward to propagation itself (propagation-base incentive), and giving incentive reward to sender if receiver carries out an activity (activity-base incentive). We conducted social experiment with 114 subjects and it was clarified that quicker activities were carried out with activity-base incentive and in case sender adds asking comment for promotion, and that such comments are tend to added more with activity-base incentive than with propagation-base incentive. This result shows that activity-base incentive had an effect on promotion of activities because it makes senders create more promoting comments. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 56,
号 7,
p. 1549-1558,
発行日 2015-07-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |