@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00144118, author = {田仲, 理恵 and 新熊, 亮一 and 板谷, 聡子 and 小西, 琢 and 吉永, 直生 and 土井, 伸一 and 山田, 敬嗣 and 高橋, 達郎 and Rie, Tanaka and Ryoichi, Shinkuma and Satoko, Itaya and Taku, Konishi and Naoki, Yoshinaga and Shinichi, Doi and Keiji, Yamada and Tatsuro, Takahashi}, issue = {7}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Jul}, note = {商業活動や社会活動においては,人々に情報を伝達して行動を促進する試みがしばしば行われる.社会活動では商業活動に比べて,情報受信者の情報や行動そのものへの興味が薄いことがあり,同じ情報伝達の枠組みでも行動に結び付きにくいという問題がある.そこで本論文では,商業活動において行動促進効果があるといわれているクチコミを用いた情報伝達に着目し,ソーシャルネットワーク上のクチコミによって社会行動を促進する手法について検討を行う.具体的には,ソーシャルネットワーク上での情報送信に対してインセンティブ報酬を与えるモデルを想定して,情報送信そのものに報酬を付与する送信基準方式と,情報送信後に相手が行動を起こした場合に情報送信者に報酬を付与する行動基準方式の2通りを比較した.114名の参加した社会実験結果から,行動基準方式の方が素早い行動が起きること,情報送信時に依頼的なクチコミを付加する方が素早い行動が起きること,行動基準方式は送信基準方式に比べて依頼的なクチコミを付加する割合が高いことが明らかになった.これより,行動基準方式を用いることで情報送信者は依頼的な内容のクチコミを作成する傾向が強まり,それにより行動促進効果があることが確かめられた., Sometimes information is sent to people in order to promote commercial or social activities. Since people are less interested in social activities, like environmental or political activities, than in commercial activities, like buying something, the mechanism of commercial activity promotion may not work well for social activity promotion. We focus on word-of-mouth which is said to have an effect on commercial activity promotion and propose a method of social activity promotion with word-of-mouth on on-line social network. We assume the model to give incentive reward to word-of-mouth information propagation and compare 2 cases: giving incentive reward to propagation itself (propagation-base incentive), and giving incentive reward to sender if receiver carries out an activity (activity-base incentive). We conducted social experiment with 114 subjects and it was clarified that quicker activities were carried out with activity-base incentive and in case sender adds asking comment for promotion, and that such comments are tend to added more with activity-base incentive than with propagation-base incentive. This result shows that activity-base incentive had an effect on promotion of activities because it makes senders create more promoting comments.}, pages = {1549--1558}, title = {ソーシャルネットワークにおけるクチコミに対するインセンティブ報酬を用いた行動促進手法}, volume = {56}, year = {2015} }