WEKO3
アイテム
萌え擬人化キャラによるインタラクティブシステムの理解促進
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/81422
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/814228de087a4-7b6f-48e9-bf59-a53158dce235
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2012-03-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 萌え擬人化キャラによるインタラクティブシステムの理解促進 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Supporting understanding of interactive systems by moe-anthropomorphic characters | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 装飾 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
京都工芸繊維大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyoto Institute of Technology | ||||||||
著者名 |
倉本, 到
× 倉本, 到
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著者名(英) |
Itaru, Kuramoto
× Itaru, Kuramoto
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 多機能テレビやPC・スマートフォン上のソフトウェアなど,インタラクティブシステムの複雑化・類型化・一般化にともない,一般の人々によるシステムの機能・性質の直感的な理解が重要になりつつある.そこで,インタラクティブシステムの直感的理解を促進するための表現法として,萌え擬人化キャラの利用を検討する.この表現法は(1)擬人化による直感的理解が可能(2)萌え要素データベースに基づき,形式的に擬人化キャラの生成が可能(3)受容性や愛着を励起することが可能,という特徴を有している.本稿では,萌え擬人化キャラの萌え要素・キャラの性格・メンタルモデル形成に影響する指標であるユーザビリティの三者間関係をアンケートにより予備的に調査した.その結果,萌え擬人化キャラの萌え要素の違いにより,そのキャラの性格および擬人化キャラが表現するインタラクティブシステムのユーザビリティを区別して表現できる可能性があることがわかった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | There are quite many interactive systems such as multimedia TVs, smart phones, and so on. They are quite similar to each other, so it is important to understand their functionalities and/or properties intuitively to distinguish them. In order to support to understand the functionalities and/or properties, the author proposes an interactive system representation method based on moe-anthropomorphic characters. Moe-anthropomorphism has three advantages: (1)people can understand intuitively interactive systems represented by anthropomorphic characters, (2)moe-anthropomorphic characters can be generated systematically based on moe-property databases, and (3)moe-anthropomorphic characters can raise people acceptability to and/or affection for the characters which are the representation of interactive systems. As the result of preliminary investigation about relationship among moe-property, the characteristics of moe-anthropomorphic characters and usability, which is the imporatnt property for creating mental models of interactive systems, people can distinguish the characteristics of the moe-anthrompomorpic characters and the usablity of interactive systems which represented by the characters by moe-properties. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12049625 | |||||||
書誌情報 |
研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC) 巻 2012-EC-23, 号 12, p. 1-6, 発行日 2012-03-19 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |